Fireline vs Power pro - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline vs Power pro

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fireline vs Power pro

Tjenare alla fisketokar. Har en fundering på linval, har alltid använt fireline till haspel och power pro till multirullarna med den enkla anledningen att jag fått för mig att en rundare lina passar bättre på en multirulle medan det inte spelar någon större roll vilken man väljer till haspelrullen, har jag en poäng i detta eller har jag lurat mig själv i alla dessa år?
    Känns som en rund lina inte har samma tendens att skära ner rullen.
    Har tittat på andra märken som Tufline och spiderwire, något att ha eller har ni några andra bra förslag och erfarenheter så hojta till då.
    Trevlig helg

Jag har ditt svar:
    Bifogade filer
    Gå med i Göteborgs Fiskevänner
    http://www.fiskesnack.com/forum/group.php?groupid=13

Kommentera

tycker power pron är kanon men en billigare ugly braid är lika bra

Kommentera

Ursprungligen postat av Gotefunk Visa inlägg
        Jag har ditt svar:
        Ha Ha, lysande, där fick jag för att jag ställde seriösa frågor klockan nio en fredag när alla är fulla

Kommentera

Strike wire extreme är bra också, påminner mycket om Power Pro!

De har det senaste blivit mina favoritlinor!!

Fast då kör jag ju bara Multirullar!
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av mellis56 Visa inlägg
            tycker power pron är kanon men en billigare ugly braid är lika bra
            Ok, tack för tipset.
            Verkar var en jävla stor skillnad på brottstyrka mellan olika märken med samma diameter, vad handlar det om?

Kommentera

Jag kör bara PP, det är väl lite gubbigt att inte byta men har man väl vant sig och inte haft några större problem så byter man ogärna, har även bra erfarenhet av Strike Wire. Jag har fortfarande Fireline på någon haspel och jag tycker den funkar bra om man ska ha mindre dimensioner, hade tjock fireline på min första jerkrulle och jag kan säga att jag aldrig gör om den missen, kostade mig säkert 6-7 beten pga skatbon.
              Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Jag kör mest Whiplash Pro (hatad av många). Sen kör jag ju haspelrulle och metar dessutom (ytmete och bottenmete). Whiplashen sjunker ju inte men jag kör med tunga sänken så den stramas upp rätt fort så det spelar mindre roll...

Har Fireline på multin (torskfiske från båt). Tycker nog att Whiplashen inte skär ner lika mycket i underliggande lager...

Fireline är bra mycket stelare och Whiplash är mjuk och följsam.

Smaken är som baken.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Har alltid tyckt att fireline är bäst på haspel, på mina multi sitter det powerpro och min absoluta favoritlina Daiwa Samurai Braided Line Enda nackdelen med samurailinan är att den nästan är dubbelt så dyr som powerpro.

Kommentera

Jag och en polare har använt oss mycket av 0.17 Fireline till havsöringsfiske, och varken han eller jag har varit nöjd med våra linor... ändå har vi varit smått dumma och kört på med samma skit, kanske hade vi fått något måndags-ex för några drag flög av både till höger och till vänster under något års tid trots att vi hade varit och spolat på ny lina lite då och då.

Jag har nu bytt till Powerpro, likaså han efter att jag rekomenderade linan, och både han och jag är störtnöjda med pp sen ca 1-2 års användande av linan.

1, Skulle haspeln på haspelrullen någon gång låsa sig eller liknande så det tar tvärstop så har iaf varken han eller jag kastat av något drag med pp, men det har hänt med Fireline.

2, Jag gillar att Powerpron är mer "rund" och ligger fint på rullen samt att den inte fransar sig, helt klart bättre livslängd och bättre slitstyrka på denna linan.

3, Nu pratar jag bara om egen erfarenhet, men Powerpro är heltklart en lina värd att prövas till en haspelrulle.
                    #Fiskesnack @ Quakenet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 508 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85