Fireline vs Power pro - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline vs Power pro

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Du har helt rätt i att påspolningen är av yttersta vikt, i 9 fall av 10 blir det på tok för löst när man spolar på med maskin i butiken och även med egen påspolning med "handbroms" blir det svårt att få till det tycker jag.
    ...vore kul att få veta hur "butiken" gör när dom helt plötsligt lyckas lägga på linan bra? Alltså en av tio blir hårt påspolad och nio ggr för löst ?

Kommentera

Ursprungligen postat av LarsÖ Visa inlägg
      ...vore kul att få veta hur "butiken" gör när dom helt plötsligt lyckas lägga på linan bra? Alltså en av tio blir hårt påspolad och nio ggr för löst ?
      HeHe tokigt ordval helt klart, men vissa av de som jobbar i butiken kan spola på bra men de flesta gör det inte bra detta sagt med en bakgrund i redskapsbutik med spolmaskin, har därför slutat köpa så utan gör själv så får jag det som jag vill

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        HeHe tokigt ordval helt klart, men vissa av de som jobbar i butiken kan spola på bra men de flesta gör det inte bra detta sagt med en bakgrund i redskapsbutik med spolmaskin, har därför slutat köpa så utan gör själv så får jag det som jag vill
        Hej igen Bosse Rospigg; Jag köper bara bulkspolar! Det blir betydligt billigare och mindre spill på det sättet. Det gäller både dacronlinor, nylonlinor och dyneema eller spectra flätlinor. Vid spinnfiske och trolling efter havsöring, lax och öring använder jag numera alltid vanlig nylonlina. Men den förlåtande nylonlinan tappar jag betydligt färre laxar och öringar än med stum flätlina. Den helt glasklara Silverthread Excalibur är egen favoritlina sedan kanske 15 år tillbaka. Innan dess favoriserade jag Berkleys Trimax, Daiwa Magnathin och Strens Clear/Blue. Excalibur är vid egna, jämförande dragstyrketester den starkaste och nötbeständigaste av nämnda linor.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej igen Bosse Rospigg; Jag köper bara bulkspolar! Det blir betydligt billigare och mindre spill på det sättet. Det gäller både dacronlinor, nylonlinor och dyneema eller spectra flätlinor. Vid spinnfiske och trolling efter havsöring, lax och öring använder jag numera alltid vanlig nylonlina. Men den förlåtande nylonlinan tappar jag betydligt färre laxar och öringar än med stum flätlina. Den helt glasklara Silverthread Excalibur är egen favoritlina sedan kanske 15 år tillbaka. Innan dess favoriserade jag Berkleys Trimax, Daiwa Magnathin och Strens Clear/Blue. Excalibur är vid egna, jämförande dragstyrketester den starkaste och nötbeständigaste av nämnda linor.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          www.trumman.com
          Jepp samma här meterpriset blir klart trevligare med bulkspole, då kan man med gott samvete byta lina så ofta man vill och behöver inte tänka på hur dyrt det blir, till lax trollingen kör jag Berkley Big Game 0.38mm köpte en 10.000m spole som gav under halva meterpriset mot mindre spolar.

Vid allt annat fiske kör jag flätlina, men det blir så knepigt vid trolliung främst at få linan att sitta stadigt i linutlösarna, då är nylon att föredra helt klart.

Kommentera

Testa cortland lina så blir du nöjd...

Kommentera

Ursprungligen postat av A.Josef.... Visa inlägg
              Testa cortland lina så blir du nöjd...
              Okej ett märke till att syna i sömmarna, tackar så mycket, du vet inte någon butik som har dem i sitt sortiment, helst nätbutik?

Kommentera

cortland lina kan du köpa på attitude baits, om du ska ha spunnen lina till multi rulle...

Kommentera

En liten inflikning angående Cortland. Två av polarna kör med Cortland och jag har sett dem båda bli av med beten tämligen omotiverat. Det är möjligt att de har gjort någon tabbe vid påspolning som påtalats tidigare här i tråden, vad vet jag? Det jag däremot är väldigt säker på är mitt förtroende för Power Pro - en galet bra lina.

För att ytterligare kommentera det där med påspolningen av lina så kan jag låta meddela att samtliga linor jag har använt har spolats på liknande sätt men Fireline är den lina som sticker ut klart mest vad det gäller tråkigheter. Att Fireline är en bra lina när den är ny är det inget snack om men så fort den blir aningen sliten så börjar eländet med skatbon och linbrott.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
                    En liten inflikning angående Cortland. Två av polarna kör med Cortland och jag har sett dem båda bli av med beten tämligen omotiverat. Det är möjligt att de har gjort någon tabbe vid påspolning som påtalats tidigare här i tråden, vad vet jag? Det jag däremot är väldigt säker på är mitt förtroende för Power Pro - en galet bra lina.

För att ytterligare kommentera det där med påspolningen av lina så kan jag låta meddela att samtliga linor jag har använt har spolats på liknande sätt men Fireline är den lina som sticker ut klart mest vad det gäller tråkigheter. Att Fireline är en bra lina när den är ny är det inget snack om men så fort den blir aningen sliten så börjar eländet med skatbon och linbrott.
                    Ha ha, börjar nästan ångra att jag startade denna tråden nu, det har ju inte blivit enklare att välja lina nu, jag får helt enkelt prova mig fram, eller öppna en butik som bara säljer linor, för det verkar ju finnas en marknad, lika många linor som smak nästan.
                    Det kan ju vara så att linvalet hänger mycket på vilken typ av fiske som bedrivs av vederbörande som lägger inlägg i denna tråden, den personen tycker att just den linan han väljer är bäst för hans ändamål.
                    Jag tackar för alla svar och synpunkter, ännu en erfarenhet att lägga i den mentala fiskelådan.
                    Fiskesnack förenar och förbrödrar, fan vet om inte alla skulle ha obligatoriskt fiske en gång i veckan, då hade det kanske varit lugnare i världen.

Kommentera

Nu har jag handlat i den lokala fiskebutiken, det blev power pro till samtliga rullar, i färgen röd, aldrig provat denna så tänkte ge den en chans, köpte 5 rullar à 135 meter för reapriset 129 kr styck, men det var bara de röda som var rea på, ska jag vara orolig???

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85