Diskussioner om gäddvikter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Diskussioner om gäddvikter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Varför ljuga om vikten om firren är nätfångad??
    Min röst går till att vikten stämmer.
    Senast ändrad av gnagaren; 2008-12-09, 14:17.
    Team Chubby Chasers

Kommentera

Jag gjorde en liten snabb mätning, mätte det utvecklade Gevalia-paketet ca 3.5 cm och då är det avrundat uppåt.

På den gäddan på bilden intill paketet så får man plats med ca 4 paket, lite mer, detta skulle ge en gädda runt 100cm lite mer kanske, jag mätte ett tomt paket Gevalia till ca 23cm här hemma.

Nu säger jag inte att detta stämmer... jag kan ha mätt helt galet, men ni kan ju provmäta lite själv och så kan vi se om vi kommer fram till ifall längd & vikt stämmer?
      #Fiskesnack @ Quakenet

Kommentera

Svåra bilder att bedömma tycker jag. Jag aktar mig för att säga bu eller bä om dessa.
        Det handlar inte om att vara överdrivet skeptisk eller synisk mot alla stora gäddor, men tyvärr så är det den art som alltför oftast drabbas av diverse överdrifter. Medvetet eller omedvetet.
        Stora gäddor båda två. Riktigt fint uppäten den första.
        Dock så är det ofta så att det kan skarvas en del eller avrundas lite väl häftigt när det gäller jämna vikter, som tex gränser såsom 10 kg, 15 kg och 20 kg. Samt även längdmått som tex 100 cm, 130cm och t o m 1,5 m(!).
        I vissa fall kanske inte ens fisken är vägd ens utan bara enkelt uppskattad.
        Inte ens ett tränat öga kan alltid pricka rätt - stora gäddor har en naturlig förmåga att se enorma ut! Framförallt om man inte har sett en stor gädda tidigare eller på ett tag. Lätt att glömma eller föreställa sig hur stora de verkligen är!
        Sista bilden visar en stor fiskare med stor flytoverall och händer som sjunker in i en gäddbuk.
        Kanske väger den 15 kg, kanske inte. Jag vågar inte spekulera på någon av gäddorna utan i detta fall nöjer mig med att konstatera att det är två RIKTIGT fina gäddor. Synd att den första är nätad dock

Kommentera

Att den sista gäddan väger 15 kg väljer jag nog att tro på. Den ser riktigt fin ut och är fotograferad på lite avstånd.
          Dock vill jag som jämförelse till förra tråden om annan gädda som påstods väga "15,1 kg" där fångstmannen också håller upp gäddan utsträckt och framhållen att det är skillnad hur dessa fiskare håller respektive gädda.
          Den fångstmannen har armar i 90 graders krökning som stöd mot kropp och kan knappast jämföras med att hålla ut en påstådd 15+are med rka armar rakt ut från kroppen utan grimas.
          Men detta förstår väl knappast "Scanner" som fegt nog tror att han kan ha tyngd i sina kommentarer utan att avslöja sitt namn... som bara har bestämt sig för att motsätta sig logik och vett för att bara välja att barnsligt nog ALLTID motsätta sig vissa i alla diskussioner. Därför påstår jag att jorden är rund......

Kommentera

Om nu någon vill skryta med en stor gädda som inte väger så mycket som den personen påstår, så låt de ljuga. De mår väl förhoppningsvis bara dåligt då dem inte är ärliga. Men sen är det svårt att se hur stor en gädda är.
            http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Suggan Visa inlägg
              Att den sista gäddan väger 15 kg väljer jag nog att tro på. Den ser riktigt fin ut och är fotograferad på lite avstånd.
              Dock vill jag som jämförelse till förra tråden om annan gädda som påstods väga "15,1 kg" där fångstmannen också håller upp gäddan utsträckt och framhållen att det är skillnad hur dessa fiskare håller respektive gädda.
              Den fångstmannen har armar i 90 graders krökning som stöd mot kropp och kan knappast jämföras med att hålla ut en påstådd 15+are med rka armar rakt ut från kroppen utan grimas.
              Men detta förstår väl knappast "Scanner" som fegt nog tror att han kan ha tyngd i sina kommentarer utan att avslöja sitt namn... som bara har bestämt sig för att motsätta sig logik och vett för att bara välja att barnsligt nog ALLTID motsätta sig vissa i alla diskussioner. Därför påstår jag att jorden är rund......
              Håller med dig till 100%
              Jakten på dundergurkan

Kommentera

Likformighet med kaffepaketet ger en gädda på ca 105cm. Som varit död ett tag, buken "flyter ut".. Ser mkt fetare ut än vad den är? Någonstans mellan 10-12kg.. Sorgligt att istort sett inga storgäddrapporter stämmer..
                Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

I norrland där det mesta har svårt för att växa, händer det till och med att gäddor växer efter sin död!
                  Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                    I norrland där det mesta har svårt för att växa, händer det till och med att gäddor växer efter sin död!
                    Hahaha, svensk filmklassiker!

Fasen vad de dissar den stackars norrlänningen efter hans "smått otroliga" historia...

Fisken rensades på plats men enbart filéerna kunde vägas till 26 kilo... hahaha!
                    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                      Monstruösa specimenmörtar från Gällivaretrakten hittar storlek i sina kalla och ogästvänliga vatten.
                      Löddeå´s näringsrika vatten har inte en chans.

I senaste FJ finns en gädda på typ 13+ , fångstman Per-Åke?
                      Den håller han högt, lätt med armarna framsträckta.
                      Ser inte ut att vara någon atlet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 589 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85