Risvåle tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Risvåle tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Risvåle tips!

Tjenare jag har hittat bra ställe för att lägga i en risvåle!
    det är ca knädjup tio meter ut sen stupar det på och blir 6-7 meter och där tänkte jag lägga ut en risvåle som lockar små fisk som i sin tur förhoppningsvis lockar till sig stor gädda!

någon som har ett bra tips på hur jag ska gå till väga med detta!
    nån som gjort det förr och har mer erfarenhet om detta?

mvh/patrik

Hej.
    En variant hemifrån är att från isen slå ner en stolpe i botten som slutar strax under ytan, gäller att loda å mäta... Sedan när isen gått tar man en plyfa skiva, 80x80cm typ, där man fäster en massa granris på undersidan (vissa säger att gransyran stöter bort fisken men,men...) sedan skruvar man fast skivan på stolptoppen med riset neråt så att det blir som ett paraply. Kan vara bra att märka ut anordningen oxå så ingen kör på eländet. Kan tillägga att jag har haft sjukt abborrfiske vid sådana när jag var yngre...En vattenägare hemma tog helt enkelt å sågade hål i isen å tryckte ner hela granar som han förtyngde i rotändan så de ställde sig på botten, funkar väl bäst där det inte är strömt kanske...

Kommentera

lånar tråden lite.

har samma funderingar som kirtarp, men min fråga är om det "bara" är att glida ut och bygga sig en liten vase eller måste man ha tillstånd av komunnen, som äger vattnet?

Kommentera

Borde nog höra med ägaren av vattnet!

Jag brukar knyta ihop stora knippen med gran, björk, lönn osv. sedan sänker jag dem med sten i ena änden! Vill du ha "vasen" ifred tänk på att inte några grenar ska sticka upp! Har hållt på att fylla på "min" vase nu i cirka 7-10 år och det är sjukt mycket fisk där nu! Dock inga stora gäddor bara abborre!
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Vasar - Risvålar håller ytterst sällan Gädda.
          Men underhåller man dem väl blir det bra matstorlek borrarna. Jag har samlat ris som jag virat in i ett par varv med fårstängsel. Lättare att hålla på plats med hjälp av t ex sten.

Det är markägare/Fiskrättsinnehavare eller möjligen fiskevårdsföreningen om de har mandat, som du ska prata med om det är OK att placera ut ris.

En djupvase/våle precis utanför branten hade säkerligen givit en mycket god fiskeplats. Ligger den djupt kanske den även kan locka till sig större predatorer. Det borde även vara en bra plats att sommarkolpa/pimpla. eller vertikala.

Uttern_
          Den gamle och navet
          (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
          11 svar
          13 547 visningar