Varför ens ismeta om det är -10??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Angående ismete efter gädda!
Collapse
X
-
NEO
Ja, blåser det så fungerar ju inte ens fiske i fem minus.Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggSpeciellt om det blåser....
Kommentera
-
dålig ide att åka ut då, är det tidigt på morgonen(då d kan va j-ligt kallt kan du ju snöra gäddan och ha den som sällskapshund tills det blir varmareUrsprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggJust själva hanteringsbiten är jag mest intresserad av (också helt grön på gädda från isen). Avkrokningsmatta är ett måste.
Om man vill väga, mäta och fota gäddan och det är -10 grader och blåst går det väl inte att undvika köldskador på gäddan, eller?
, vet inte om de skulle funka me en blöt handuk eller någon saltlösning som man kan "duscha" gäddan under tiden den vägs. Någon som provat?
pripps blå -en klass för sej
Kommentera
-
NEO
Ja, eller varför inte bara strö en säck salt över gäddanUrsprungligen postat av pripps blå Visa inläggdålig ide att åka ut då, är det tidigt på morgonen(då d kan va j-ligt kallt kan du ju snöra gäddan och ha den som sällskapshund tills det blir varmare
, vet inte om de skulle funka me en blöt handuk eller någon saltlösning som man kan "duscha" gäddan under tiden den vägs. Någon som provat?
Kommentera
-
Har du aldrig testat att lägga salt på en isbit och se vad som händer om du sen lägger isbiten mot huden? Allvarliga frostskador uppstår väldigt fort pga samma reaktion som samtidigt får isen att smälta även kraftigt sänker isens temperatur, så jag skulle verkligen inte vilja hälla saltvatten på fisken om jag har tänkt sätta tillbaka den.. Men ska man ha nån som helst chans att klara gäddor vid minusgrader är bästa taktiken att kroka av i hålet, sedan snabbt som fan upp på mattan, mäta, ner i hålet igen, upp snabbt igen och i vågsäcken, ner i hålet igen osv.. blir sjukt kallt om händerna men gäddan klarar sig om man har lite teknik och hjälp med förberedelserna, att vara ute ensam i minusgrader är oacceptabelt.Ursprungligen postat av pripps blå Visa inläggdålig ide att åka ut då, är det tidigt på morgonen(då d kan va j-ligt kallt kan du ju snöra gäddan och ha den som sällskapshund tills det blir varmare
, vet inte om de skulle funka me en blöt handuk eller någon saltlösning som man kan "duscha" gäddan under tiden den vägs. Någon som provat?Den förste att gå Ad Hominem förlorar
Kommentera
-
Men seriöst alltså... vore det inte bättre att ge fan i att fiske då?Ursprungligen postat av Dalis Visa inläggHar du aldrig testat att lägga salt på en isbit och se vad som händer om du sen lägger isbiten mot huden? Allvarliga frostskador uppstår väldigt fort pga samma reaktion som samtidigt får isen att smälta även kraftigt sänker isens temperatur, så jag skulle verkligen inte vilja hälla saltvatten på fisken om jag har tänkt sätta tillbaka den.. Men ska man ha nån som helst chans att klara gäddor vid minusgrader är bästa taktiken att kroka av i hålet, sedan snabbt som fan upp på mattan, mäta, ner i hålet igen, upp snabbt igen och i vågsäcken, ner i hålet igen osv.. blir sjukt kallt om händerna men gäddan klarar sig om man har lite teknik och hjälp med förberedelserna, att vara ute ensam i minusgrader är oacceptabelt.
Kommentera
-
Absolut, påstod heller aldrig att det är lämpligt att fiska i temperaturer som kräver sånt förfarande jag föreslog. Tvärtom anser jag faktiskt att det är tämligen olämpligt. Men för den sakens skull tycker jag att det är bra att informera de som envisas med att åka ut i sådant väder om en metod som ger gäddorna en god överlevnadschans. Jag tyckte ärligt talat att övriga i tråden redan hade klargjort hur olämpligt det är att fiska i sådant väder och kände inget behov av att göra ännu en lång utläggning om det, även om det blev så nu.Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inläggMen seriöst alltså... vore det inte bättre att ge fan i att fiske då?Den förste att gå Ad Hominem förlorar
Kommentera
-
Ja, dom som tog gäddan på 11,56 kg visste ju precis hur det skall gå till!! Blir alltid på bra humör och dessutom j...t fiskesugen när jag ser duktiga fiskare i farten!Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggHittade en fin videosnutt med en fet gädda som även visar exempel på föredömlig hantering. IKEA-kassen kom till sin rätt... likaså eggskyddet.
Här finns mer matnyttigt:
http://hem.ektv.nu/~ekt013181/Pimpeltaktik10.html
Kul! Tack för länkarna!
Kommentera
-
haha aldrig att jag skulle stanna hemma bara för att det är -10 ute.. Mer kläder och mer försiktighet med fisken!Får vi inge fisk så fiskar vi mer!
...............___@@@__
......_____//____?____\______
----o------C & R-POLICE----@)
-----`--(@)=====+====(@)-
mikey_881115@hotmail.com
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 056 visningar