Digital video - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Digital video

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Digital video

Bergman eller någon, har en (video)Sonykamera, digital. Vad behöver jag för utrustning, kort mm för att redigera och fixa i datorn. Är helt rudis på detta...
    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
    "Keep it simple"

//Jan O
    www.fisheco.se
    www.brofiske.net
    www.magazinefisheco.se

Hur mycket vill du lägga ut och vilket slutresultat vill du nå? Det finns nämligen en hel del redigeringsprogram men de har lite olika förmågor.
    Jag skulle börja med att skaffa den största iMacen. Då följer allt jag behöver med utöver att jag måste skaffa kamera också men du ju hade en redan. Vill jag satsa på en seriös framtid inom videoredigering skulle FinalCut Pro vara det självklara programvalet.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jan O, du måste ha en utgång på videokameran och en ingång i datorn. Samt en sladd däremellan men den biten har du förmodligen redan räknat ut.

Om du har DV ut på kameran ska du ha en "Firewire"-ingång i datorn. Har du ingen sådan ingång finns lösa kort att stoppa i datorn för en billig penning. En DV-sladd är kostar en slant också tyvärr ... jag köpte en 1,8meters på El-Giganten för ~350:-

Jag fick Pinnacle Studio 8 som är ett ganska enkelt redigeringsprogram med min videokamera. Fick du något program med din kamera ?

Vill du köra riktig avancerad redigering så använder du dig av Adobe Premiere 7 Pro för redigeringen, Adobe After Effects (senaste) för effekter som du vill lägga på filmen. Dessa program är dock ganska dyra om man inte vill tanka ner dom från nätet ... beror på din moral ...

Att köpa en Mac verkar ganska onödigt faktiskt om du har en skapligt modern PC. Du behöver ganska mycket hårddiskutrymme för att hålla på att leka med redigering. Minst 20Gb ledigt skulle jag rekommendera men helst mer.

Är det något mer så är det bara att fråga.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Tackar, har en DV out på kameran, behöver altså en firewirekabel och en FW ingång på datorn. Ser ut som om man kanske kan börja så smått, ska se om kanske kan få tag på lite programvara....
        "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
        "Keep it simple"

//Jan O
        www.fisheco.se
        www.brofiske.net
        www.magazinefisheco.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24