Blya ner wobblers. Spekulera fritt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blya ner wobblers. Spekulera fritt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Blya ner wobblers. Spekulera fritt

Har en del frågor som är öppna för spekulationer och förslag.
    Då jag tänkt trolla mycket till sommaren undrar jag lite om teknik för att blya ner wobblers.
    Jag inser att fart, lina etc spelar roll för djupgåendet men om man säger att det är exakt samma förutsättningar för blyad och oblyad wobbler. Så sätter man på ett blysänke på 10 g en meter framför wobblern på linan hur mycket får det wobblern att gå djupare? Och om man sätter ett 15 grams istället hur mycket skiljer det från 10 g sänket?
    Vad händer med djupgåendet om man flyttar sänket längre upp på linan / närmare wobblern?
    Vad skiljer det sig om man tar bort mittenkroken och sätta sänket där istället. Både med gång och med djupgående.
    Och om man tänker fiska med en löja, var ska man blya den och hur mycket?

Många frågor. Kanske inte finns några exakta svar för alla frågor men ni är välkomna att spekulera fritt

När jag tillverkar egna wobblers blyar jag ner dem genom att borra ett hål, som jag fyller med antingen små blykulor (finns att köpa billigt på biltema etc) eller smälter tenn och häller i.

Kommentera

Det beror lite på vilken typ av wobbler du tänkt att blya, och när du skriver löja så misstänker jag att det är wobblers för lax/öring du menar?
      Och då är jag helt lost..
      12 hours
      1,440 casts
      2 followers
      1 strike
      DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

oj lite otydlig. Wobblers för gös ex Nils master invincible och så vidare. Med löja menar jag betesfisk.

Kommentera

Visst går det att sätta ett sänke 1 meter framför wobblern, jag vet dock inte hur mycket det gör på djupet.
          Djup paravaner och dipsy divers kör jag med och det funkar mycket bra.
          Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
          Full fart spar tid
          http://mrjojje.blogspot.com/

Kommentera

Vilket djup dina beten kommer befinna sig på ä lite svårt att säga, dock kan jag säga att 10g inte gör någon jättestor skillnad i djupgående. Ang placeringen av bly kan jag rekommendera att inte sätta det för nära betet då det ofta blir besvärligt vid landningen av fisken. Sätt blyet på såpass långt avstånd att du kan slita av det och samtidigt ha fisken på tryggt avstånd ifrån motor... börja rycka blyn med en stor lax bakom motorn är ingen hit.

Själv brukar jag släppa betet 4-6 meter innan jag blyar, men det är ju såklart en smaksak det där.

En gissning är att 20 g kan ge ca 1,5-2 meters djupgående medan 60 g kan hamna på 5-7 meter gissningsvis, detta gäller fiske med löja och är som sagt bara gissningar... enklast är att du testar dig fram helt enkelt.

Skitfiske!

Kommentera

Har skaffat en del små wobblers, de är ganska ytgående allihopa, har tänkt på det där med att blya ner dom, få dom lite mer djupgående. En liten abborwobbler på 5g, förstörs gången helt om man sätter på tex 25-30 gr sänke?

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamino Visa inlägg
                Har skaffat en del små wobblers, de är ganska ytgående allihopa, har tänkt på det där med att blya ner dom, få dom lite mer djupgående. En liten abborwobbler på 5g, förstörs gången helt om man sätter på tex 25-30 gr sänke?
                Blyar du en bit framför betet på linan som jag nämner i inlägget innan pajar du inte gången. Är nog helt klart det enklaste sättet!

Kommentera

Stubbidubb: Hur mycket vet du hur du ska hälla i dina wobblers? Eller chansar du och provar dig fram?
                  Så ingen vet riktigt hur mycket det skiljer på 10 och 15 gram?

Old Firehand brukar ju ha statistik på allt :P

Om man tar ett päronsänke och sätter det istället för mittkroken. Det känns som om det inte skulle påverka gången på wobblern.

Kommentera

Att sätta ett sänke på mitt kroken tror jag inte är någon bra ide. Kan nog bli risk att betets gång får sig en rejäl ändring.
                    Tror det är bättre om du kör med bly på linan ett par meter framför betet.
                    // Marcus
                    http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 522 visningar
                    0 gillar