enskilt vatten/frivatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

enskilt vatten/frivatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• enskilt vatten/frivatten

hej på er.

jag har läst tda-häftet fram och tillbaka några gånger nu och jag tycker att avdelningen fiske på "enskilt vatten" respektive "enskilt frivatten" är väldigt luddigt formulerad. vad är skillnaden mellan enskilt vatten och enskilt frivatten? vilka regler gäller på respektive område och vilka områden omfattas av dessa regler? frågan känns lika aktuell i dessa ismetetider som när det är trolling som gäller. inga gissningar tack, svara bara om du verkligen vet!
    Senast ändrad av tuben; 2009-03-04, 20:03.
    http://fkbatong.blogspot.com

Ursprungligen postat av tuben Visa inlägg
    hej på er.

jag har läst tda-häftet fram och tillbaka några gånger nu och jag tycker att avdelningen fiske på "enskilt vatten" respektive "enskilt frivatten" är väldigt luddigt formulerad. vad är skillnaden mellan enskilt vatten och enskilt frivatten? vilka regler gäller på respektive område och vilka områden omfattas av dessa regler? frågan känns lika aktuell i dessa ismetetider som när det är trolling som gäller. inga gissningar tack, svara bara om du verkligen vet!
    Hej Tuben; Klicka här: http://www.ab.lst.se/upload/dokument...guide_2006.pdf.
    När du har laddat ner "Fiskeguide Stockholms Län" kan du gå in på sidan 27 med sjökortet framför dig. Här ser du vilka fjärdar som ingår i Mälarens "Enskilda Frivatten". Du kan ju själv rita in de ungefärliga gränsena med blyerts på ditt eget sjökort.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Ps. Klicka på det nedre dokumentet. Ds.
    Senast ändrad av Old Firehand; 2009-03-04, 20:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av tuben Visa inlägg
      hej på er.

De stora fjärdarna norra och södra Björken om vi talar Mälaren inte längre in i vikarna än där den sammanlagda bredden understiger 600 m där är det stopp enligt lagen dvs 300m från land överallt (lite luddigt eller 300m från den sammanhängande 3meters kurvan på kortet) lycka till eller läs Firehands dokument sdkulle tro det säger precis detta eller nästintill.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        De stora fjärdarna norra och södra Björken om vi talar Mälaren inte längre in i vikarna än där den sammanlagda bredden understiger 600 m där är det stopp enligt lagen dvs 300m från land överallt (lite luddigt eller 300m från den sammanhängande 3meters kurvan på kortet) lycka till eller läs Firehands dokument sdkulle tro det säger precis detta eller nästintill.
        Hej TamTam; Om du läser Fiskeguiden sidan 6, "Var får du fiska?" och läser vidare i "Kilometerregeln (1)" och sedan "Strandvattenregeln (2)" får du nog samma uppfattning som jag om vad som gäller. Här jämställer jag Mälarens "Enskilda Frivatten" med "Allmänt Vatten" i Östersjön. Rätta mig om jag har fel.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej TamTam; Om du läser Fiskeguiden sidan 6, "Var får du fiska?" och läser vidare i "Kilometerregeln (1)" och sedan "Strandvattenregeln (2)" får du nog samma uppfattning som jag om vad som gäller. Här jämställer jag Mälarens "Enskilda Frivatten" med "Allmänt Vatten" i Östersjön. Rätta mig om jag har fel.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          Hur ser det ut på Ekoln då Old Firehand?

Kommentera

Ursprungligen postat av Minken666 Visa inlägg
            Hur ser det ut på Ekoln då Old Firehand?
            Hej Minken; På Ekoln gäller helt andra regler än på Mälarens Enskilda Frivatten. Hör med MÅ Sportfiske, Mikael Pettersson, tel. 018 - 102650 eller Sportfiskepoolen i Uppsala, Fredrik Wessman och Roger Wik, tel. 018 - 104420 om TDA-kort på Ekoln och fråga efter vilka regler som gäller.

Trollingfiske efter motordriven farkost är tillåtet med max 10 beten eller tio spön på Mälarens s.k. "Enskilda Frivatten" på Norra Björkfjärden, Hovgårdsfjärden, Södra Björkfjärden och Prästfjärden.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
            7 svar
            1 522 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
            Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34