Göstrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göstrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kör i åttor, långsamt på våren, snabbare på sommaren.
    Prova med paravaner om du inte redan gör det, kan vara grymt effektivt.
    Kör även ett spö i propellersprutet 10 m bakom båten. Ibland kan gösarna vara nyfikna och komma upp och kolla läget. Har du ett bete där så smäller det direkt
    www.pikewallis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Trollmor Visa inlägg
      Hallå,

Jag fiskar utanför enköping, har en 5 meters HT med en 50hk 2-takt.

Försökte mig på Göstrolling ett par gånger utanför Härjarö "sparrins grund" utan något vidare resultat.

Jag är ute efter lite tips, har kört med 3-4 spön utan djuprigg på lägsta hastigheten på motorn, Går det för fort tro? är drivankare nödvändigt?

Skulle vara kul att höra från nån som gösfiskar i de trakterna..

Vänliga Hälsningar

Martin
      Hej Martin "Trollmor" Lidberg; Jag misstänker att du trollar alldeles för snabbt när du är ute efter Gös. 1,2 - 1,4 knop är rätt fartområde .... om du är ute efter att fånga Stor Gös. Kör du snabbare får du massor av smågös, men de stora är långsammare och klumpigare. Skaffa dig en GPS med kartplotter för att kolla (SOG=Speed Over Ground) och försök hålla farten 1,2 - 1,4 knop om du vill fånga Stor Gös och inte bara Gädda.

Hela Hovgårdsfjärden, Prästfjärden samt södra och norra Björkfjärden på Mälarens enskilda frivatten håller gott om Gös hela året. Här får du trolla med tio beten utan fiskekort. Lambarfjärden utanför Hässelby, Lövstafjärden och Görväln får man inte trolla på utan TDA-kort eller tillstånd från vattenägarna. Många Gösfiskare föredrar wobbler som Cordell Deep Red Fin CD9 plus Cordells Wally Diver CD6 och Wally Diver Magnum CD7 och givetvis Manns 15 - 30+ i blå, gula, orange och gröna färger som också lockar till sig Mälarens Gösar. Själv har jag några egna favoritwobbler som Smithwick ASSRB1200, ASSRD1200 och gösmagneten ASSRD1200F Flash Spoonbill Super Rogue. De brukar alltid fånga gös månaderna maj - september vid lågfartstrolling i 1,2 - 1,4 knop ute på Björken. Nästan alla Smithwick wobbler är grymma på att fånga Gös! Bomber-modellerna 15A, 15J, 24A, 25A, 16A och 16J i rödvita, blåsilvriga, ljusblå, gröngula, gula och och orange färger brukar också vara heta vid Gösfiske. Det är ofta så med de allra skickligaste Göstrollarna att de sällan rapporterar några fångster innan Gösfisket är helt förbi. Mitt säkraste tips är därför att du försöker registrera var andra trollingbåtar håller till ute på Björken. Där det är många måsslag.. där hittar du jagande abborre! Där det kör många trollingbåtar..där fångas det också mycket Gös och ofta Stor Gös!

Go for the Big Walleyes!
      Old Firehand
      https://www.trumman.com - där dina pen...räcker längst!
      Senast ändrad av Old Firehand; 2009-04-06, 09:04.

Kommentera

här har du de överlägset bästa göswobblerna genom tiderna särskilt cottoncordell deep red fin (gula med röda huvudet i mitten) : http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date
        [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Tack igen för alla svar!

Får följa OLD FIREHAND´s råd och göra av med litre pengar.

Vänliga Hälsningar
          Martin

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
            Yes! Svängar är bra!

Den ack så berömda trollingmackan är heller inte att förringa. 9 av 10 upptrollade gösar hugger när man går loss på fikat.
            Hej Henrik Nordberg; Sköna Gösvatten du fiskar i! Vi brukar aldrig få tid att äta några mackor innan vi är på väg hem mot båthamnen.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Trollmor Visa inlägg
              Tack igen för alla svar!

Får följa OLD FIREHAND´s råd och göra av med litre pengar.

Vänliga Hälsningar
              Martin
              Hej Martin Trollmor; Du får höra av dig till våren och jag ska försöka hitta en lucka.
              Du når mig alltid här på FiskeSnack. Gösfiske är som att lägga pussel! Ena kvällen är det bara en massa lösa, små bitar överallt. Efter tio Gösrepor börja du skönja ett mönster hos pusslet. Efter femton Gösnätter ligger alla bitar på plats....
              Go for the Big Walleyes!
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

OLD FIREHAND, Låter kanon! Hör av mig när Moder natur belönar oss med ett varmare väder.

Vänliga Hälsningar

Martin

Kommentera

du är lycklig du Trollmor som får fiska med OLD FIREHAND!!! han är min/våran Gösguru här på Fiskesnack!! det han inte vet om gös fiske är inte värt att veta

Kommentera

Vad kör ni med för spön och rullar till göstrollingen? Både till djupriggar och paravanerna?
                    Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jag är ingen storfiskar
                      Men iaf....kör en hardtop 5.20 med 70h-2takt. Med trimplanen och motorn max ner ligger jag runt 2knop. Har trollat utanför märsön (Enköping) med endast ett spö och en gul vibrator max. Det har jag dragit ett par gösar med som nu just nu ligger i frysen.
                      Kan bara tillägga att jag fiskar efter aborre men gösen är välkommen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 508 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85