Knutar.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knutar..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Grinnerknuten är riktigt bra på både nylon och flät. Kör två varv igenom öglan med flätline eftersom den glider mer. Går bra att köra två varv med nylon också men det är inte nödvändigt.
    *TeamStock for life*

Kommentera

Men du knuter ju ändå inte fast wobblern i proleadern? eller?'

Om du knuter wobblern i proleadern förstår jag dig, men de flesta använder beteslås mellan, och då verkar det rätt meningslöst.

Kommentera

Originally posted by Foppa
        Men du knuter ju ändå inte fast wobblern i proleadern? eller?'

Om du knuter wobblern i proleadern förstår jag dig, men de flesta använder beteslås mellan, och då verkar det rätt meningslöst.
        Det var det som var själva frågan. Dvs om någon testat att köra utan beteslås och knyta wobblern direkt på proleadern. Mao huvudlina - lekande - proleader - wobbler. Har själv ingen erfarenhet av detta, därav frågan, men du får gärna testa.

Kommentera

Originally posted by ep
          Det var det som var själva frågan. Dvs om någon testat att köra utan beteslås och knyta wobblern direkt på proleadern. Mao huvudlina - lekande - proleader - wobbler. Har själv ingen erfarenhet av detta, därav frågan, men du får gärna testa.
          Det fungerar säkerligen, men blir dyrt i längden. 3m proleader = 70 kr, 3m nylon = ~1kr
          Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

OM man har ett fåtal vobblers som man alltid använder i ur och skur så är det väl inte fel att sätta på en permanent tafs på dem och då använda en knut som ger betet en livligare gång om man nu vill ha det.

Jag har ett mera kraftfullt kullagerlekande med beteskake som jag sätter på huvudlinan. Använder då uni med dubbelt varv runt fästringen och gör en trevarvs knut på tampen för att förhindra att den glider igenom vid ringen. Fästringen på leket hindrar leke och beteshake att glida in i toppöglan.
            I beteslåset fäster jag sedan tafsen. Vanligtvis har den ett mindre leke i ena änden och en lätt beteshake i den andra. Tål linan 8 kg behöver inte övriga komponenter tåla mer. Och 8 kg räcker länge till gädda.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
            22 svar
            3 433 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Nextline