Spinnflugor är toppen!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddspinfluga Flipp eller Flopp?
Collapse
X
-
Hej alla fiskevänner, några av er vet jag ju är kunder hos oss på Wallins och nyligen har köpt spinnflugor. Verkligen kul att höra att de ger utdelning! När det gäller tafs så har vi på WallinsFiske kört våra flugor med fluorcarbontafsar i lite grövre dimensioner 0.60-1.00 funkar bra. Fördelen är att tafsen inte väger för mycket och då inte stör gången eller påverkar vikten för mycket på flugan.
Haspelspö med snabb klinga mellan 30-70 gram och lite tunnare lina 0.15-0.20 funkar riktigt bra. Johan Wallin fiskar sina flugor med ett Berkley Signa Pike upp till 65 gram som han är mycket nöjd med!
Får ni riktigt fina gäddor på våra flugor (lake hornborga, bosse carlssons, osv) så maila mig gärna bilder (med flugan i munnen på gäddan!) på jens@wallinsfiske.se så kanske jag skickar en liten present...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mascot Visa inläggHej alla fiskevänner, några av er vet jag ju är kunder hos oss på Wallins och nyligen har köpt spinnflugor. Verkligen kul att höra att de ger utdelning! När det gäller tafs så har vi på WallinsFiske kört våra flugor med fluorcarbontafsar i lite grövre dimensioner 0.60-1.00 funkar bra. Fördelen är att tafsen inte väger för mycket och då inte stör gången eller påverkar vikten för mycket på flugan.
Haspelspö med snabb klinga mellan 30-70 gram och lite tunnare lina 0.15-0.20 funkar riktigt bra. Johan Wallin fiskar sina flugor med ett Berkley Signa Pike upp till 65 gram som han är mycket nöjd med!
Får ni riktigt fina gäddor på våra flugor (lake hornborga, bosse carlssons, osv) så maila mig gärna bilder (med flugan i munnen på gäddan!) på jens@wallinsfiske.se så kanske jag skickar en liten present...
Jens Hur pass bra håller fluorcarbonet för gäddtänder ?
Kommentera
-
Vilken dimention på pianotråden använder ni när ni gör gäddflugor??? Binder några själv och har använt vanlig tafs som bas och sen tuben över den. Testade sen med titantafsmaterial men skulle vilja testa och binda en med pianotråd som bas men vet inte vilken dimention man ska fråga efter.... Kan ju inte fråga efter en slätstruken c-tons tråd precis
Kommentera
-
Nu kan jag säga flippTog min första gädda idag på spinnfluga
Andra kastet small det på och jag landade en fet men liten gädda på ca 3 kg
Gilla och följ oss på facebook
www.facebook.com/TeamFishingForFun
Mina PB:n
Gädda 12.70 kg 117 cm
Gös 5.70 kg 80 cm
Abborre 1.32kg 46 cm
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jerkbait-fiske Visa inläggJens Hur pass bra håller fluorcarbonet för gäddtänder ?
De vanliga svävande flugorna (som t.ex Lake hornborga/Exclusive baits flugor alltså..) kan fiskas oerhört långsamt med nästan hur långa spinnstopp som helst. Bosse Carlssons modell är förtyngd i skallen och får en mer jiggande gång men har dock fördelen att kunna fiskas djupare utan extra bly. I-Fish flugorna har jag bara testat i bassängen på mässan, dessa kommer in till oss under kommande vecka och då blir det ett test helt klart.
Jag fiskar flugorna med min "abborrutrustning" som är Team Dragon Pro Selection 7' 14-35 grammeden Shimano Technium 1500 MgS. Har ännu inte kommit fram till den optimala lindimensionenför flugorna. Sitter just nu 0.16 sufix performance braid på den - som dockär väldigt "tunn" och i praktiken motsvarar kanske 0.10 om man jämför med strikewire, powerpro eller fireline. Lite grövre lina än sufixen (som är specad till dryga 6 kilos brottstyrka) kan nog vara vettigt. Skall prova med 0.15-0.17 fireline inom kort, tror det blir perfekt.
Max: Fick inte med mig spinnflug grejorna till tävlingen vilket var dumtMin käre kollega Johan Wallin hade varit ute dagen innan och fått fisk på flugorna ju!
Ni som har köpt flugor - Experimentera er fram med lite bly, olika krokar, tafsar osv. och släng ut alla bra tips här! Jag börjar nu äntligen få lite fångstrapporter i mailen från några stamkunder på WallinsFiske och det är riktigt kul!Senast ändrad av mascot; 2009-04-19, 17:03.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 450 visningar
1 gilla