Handikapp-fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handikapp-fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Handikapp-fiske

I början på nästa vecka (28/4) ska jag gå igenom en steloperation av min ena fot. Detta kommer att göra mig (tillfälligt) handikappad i 3 månader. Jag kommer vara gipsad hela tiden och får inte stödja på den opererade foten över huvudtaget. Självklart kommer ju mitt fiske bli lidande, men jag tänker inte ge upp helt och hållet.

Jag undrar därför om någon annan har erfarnhet av något liknande och skulle vara supertacksam för lite tips. Går det att fiska? Vad händer om gipset (modernt plast"gips") blir blött? Vilka metoder går att utöva - självklart trolling och mete, men finns det andra? Är det möjligt att ta sig i och ur en båt på kryckor?

Alla tips och erfarenheter motteges tacksamt!

/En (sargad) fiskebroder

Härlig inställning Du har och självklart ska Du fortsätta fiska inte kan en opererad fot sätta stopp för det så jag håller på Dig.

Vad som händer med modernt plastgips som blir blött vet jag inte men hur det funkar med kryckor i båt har jag god vana av och det funkar bra, hoppade på kryckor en sommar för några år sedan igen och jag var ofta ute med båten ensam och både fiskade och var och handlade samt hämtade post/tidning dagligen med båt (som öbo är båten viktigare än bil för sånt) .

Visst det var lite puligt i början men efter några försök hittar man snitsen och lär sig att gå på bara kryckorna samt använda det friska benet som stöd så lite omvänt mot vad man kan tro men funkar gör det

Noga att planera alla åtgärder vid landning, i /ur båten och förflyttning i båten och förutse hur båten kommer att vicka och var man ska befinna sig för att nå saker då det är lättast att utföra saker sittande och då begränsas räckvidden, men som sagt lite träning så kommer Du på det.

Stora utmaningen är att komma i/ur båten från en brygga om nivåskillnaden är stor, flytbryggor är lättast men andra funkar även om det är lite mera balanserande och kräver lite mera kordination för att inte ramla i sjön.

Själva fisket funkade bra enda skillnaden var att jag satt och kastade istället för att stå men det är en vanesak, samma där planera hur Du ska göra när Du får fisk för att kunna landa den ensam, ha alla verktyg och annat nära Dig, lite knepigare i det läget men allt går bara man ger sig f*n på det!!

Kommentera

man kan göra allt som man gjort innan . var glad att det bara är en liten tillfällig svacka.
      på lördag ska jag ut med en gammal fiske kompis som förlorade synen för ett tag sedan.
      kanske finns någon här som har bra tips för blindfiske?

Kommentera

Plastgipset bryr sig inte om väta alls. Men Strumpan de klätt på din fot innan de lägger på det lär ta väldigt lång tid att få torr igen. Krossade ett ben i foten för två år sedan och åkte på att vara gipsad i 6 veckor. Fick dock stödja på foten. Var då ute och pimplade en gång. Men man gick inga längre sträckor. Och dubbla tjocka strumpor med dubbla kraftiga plastsäckar tejpade över det bara för att hålla sig varm och torr. Dessutom hade jag fått en jätteful blå gummisula att spänna fast under foten när jag gick utomhus. Hal som f-n på isen.

Nackdelen med plastgipset är att om det blir för tunnt lager och man stödjer på det så spricker det och blir vassa bitar. Ingen rolig upplevelse.

Kommentera

i Vaukaströmmen i Arjeplog kan man ta sig från vägen till strömmen i en rullstol typ 1km från vägen kanske
          bakomkolven.blogspot.com

Kommentera

Tackar för Era svar!

Det låter ju sannerligen uppmuntrade!

Som tur är kommer jag ju vara gipsad under den varma tiden på året, så is och kyla känns inte som något stort problem. Funderade just mest på frågor om hur det blir om man blir blöt, komma till/i och ur/från båten och så. Kommer att ha rätt rejäla öppna sår under gipset, så kanske man ska försöka förhindra väta i största möjliga mån, för att undvika infektionsrisk o dyl.
            Har ni några tips på hur man kan förflytta sina prylar (elmotor, batteri, ekolod, draglådor, spö m.m)? Jag kommer ju inte ha några fria händer...

Snickarn: Jag oerhört glad att min skada inte är bestående! Satt i rullstol i 4 månader vid det urspungliga olyckstillfället. Det fick mig verkligen att uppskatta de saker man i vanliga fall tar för givet, tills den dan man helt plötsligt inte längre har dem. Underbart för din vän att han har kompisar som Dig. Skitfiske på er båda två!

Kommentera

Använde en liten vagn modell skrinda som jag lade sakerna i och så ett rep i handtaget som jag knöt runt midjan och drog den efter mig, gick inte så fort men fick iaf med mig grejorna dit jag ville.

Låter klokt att undvika blöta med den situationen.

Ang "blindfiske" skicka ett PM en av mina bästa vänner är blind och gillar att fiska kanske kan ge några tips!

Kommentera

Det blir inköp av skrinda i helgen!

Tack för hjälpen!

Kommentera

jag drog omkull med crossen när jag va yngre och fick hojjen över mig, bröt båda armarna och 3 revben.. detta va mitt i sommaren så där gick man med båda armarna i gips. efter en vecka tröttnade jag o körde cross igen med gipset och fiskade med gipset. det går om man verkligen vill. det va svårare o dra en handtralla kan jag meddela
                  [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

Kommentera

Ha ha ha!

Det blir iaf inga problem för min del

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24