Mystisk lek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mystisk lek

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mystisk lek

Jag var med om något väldigt konstigt idag när jag skulle ut och fiska i en havsvik..

Jag träffade på ett gigantisk stim med aborre ( småa ) som skulle upp i havsviken och leka via en bäck.. Visst inget konstigt med det ..

Men i stimmet fanns det även id och en och annan gädda som även dom skulle upp och leka.. Dom verkade helt obrydda om varandra och körde sit eget race uppför bäcken..

Detta kan vell endå inte vara normalt på något sätt, någon som varit med om liknande?

Går alltid upp fisk där, men alldrig sett till maken idag det var skit kul att titta på när idarna rullade runt på abborarna för att komma upp.. och gäddorna som lät aborrar smaka på dom !

Fick även ingripa när aborrarna vart utknuffade på land :P

Kanske blir några roliga hybrider där om några år x)
    Senast ändrad av umeå_älven; 2009-05-10, 00:42.
    ...............___@@@__
    ......_____//____?____\______
    ----o------C & R-POLICE----@) NEE NOR NEE NOR
    -----`--(@)=====+====(@)-

Abborren har lekt redan...
    Id och gädda leker ofta på samma platser, abborren befinner sej på plats för att få enkel mat
    Såna här vandringar sker varje år i bäckarna, det gäller bara att vara på plats när de sker, ibland är det bara fråga om ett par timmar det är rusningstrafik.
    Några hybrider blir det omöjligt mellan gädda och id då de inte ens nära är besläktade med varann.
    Life suck's, then you die....

Kommentera

Ursprungligen postat av PisC Visa inlägg
      Id och gädda leker ofta på samma platser, abborren befinner sej på plats för att få enkel mat
      Såna här vandringar sker varje år i bäckarna, det gäller bara att vara på plats när de sker, ibland är det bara fråga om ett par timmar det är rusningstrafik.
      Några hybrider blir det omöjligt mellan gädda och id då de inte ens nära är besläktade med varann.
      Var ironisk på hybrid delen

Jasså dom har redan lekt dom, det visste jag inte..

Föresten så läste jag min farmors dagbok från 60- talet, ( vi har en gammal stuga i närheten ) där stog det att kring den 8 - 15 maj så har dom alltid fått enorma mängder på 200-250 aborrar i varje nät.. Men det kunde tydligen gå några år imellan när iden kom in och lekte.. Stog även att Sigfrid
      ( gammal gubbe som dog för några år sedan som blev nästan 100 år gammal som bodde året om i en liten stuga på 50 kvadrat där )
      Hade lagt ut en massa mjärdar ett år när iden hade kommit dit och plockat upp så mycket idar han kunde och gett dom till någon gris uppfödare, som senare hade blivit arg på sigfrid för fläsket hade smakat id hah..
      ...............___@@@__
      ......_____//____?____\______
      ----o------C & R-POLICE----@) NEE NOR NEE NOR
      -----`--(@)=====+====(@)-

Kommentera

Jag tror inte abborren har lekt redan, dom brukar leka senare än gäddan.
        Ursprungligen postat av PisC Visa inlägg
        Hjonsson

Kommentera

Har för mig att borren leker i början av maj här norr över,ni kanske har det lite tidigare i umeå.
          Hemsida: http://www.slaktarnlures.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
          11 svar
          13 533 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg jimmy85