Äh, dessa extremt omoderna människor som påstår att de slutar fiska när de fått en fisk och inte kan tänka sig att släppa nåt kan man ju inte ta på allvar! De är nog bara lite ledsna över att de lever i det förgångna och drömmer om svunna tider, medan vi andra som gärna släpper tillbaka fisken lever i nutid och tänker på framtiden! Man kan undra om de har det så fattigt att de lever på svältgränsen? Är det så så får de gärna ta upp fisken, klart att inte en firre är mer värd än en människa som svälter...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
C&R hit och dit
Collapse
X
-
CW
Truttakungen; och var hittar du fanatismen? De flesta inlägga jag ser på detta forum och andra forum så verkar man till 99,99% överens om att matfisk då och då både är bra, naturligt och OK. I stort sett ingen förespråkar "fanatisk" C&R till 100%. Visa mig gärna prov på motsatsen.
Kommentera
-
Allting är inte svart och vitt. Det finns inte bara C&R-förespråkare och C&R-motståndare. Bara för att jag inte alltid släpper tillbaks all fisk så vill jag inte bli placerad i facket "C&R-motståndare"... Verkligheten fungerar inte så enkelt.
Det finns baksidor av båda mynten.
Kommentera
-
Hmm intressant debatt..... så här tillämpar jag C & R: Lax får jag så sällan så dom brukar jag behålla om dom håler måttet.
Torsk har jag fått otroligt mycket som bifångst i år men har slängt tillbaks det mesta men tagit med en och annan oxå. Får jag Gäddor så åker dom tillbaks direkt, inte gott.......
Däremot så har jag inte handlat butiksfisk på mycket länge efter att ha sett TV reportage......
Kommentera
-
Big Fish! Jag är en av dem du inte kan ta på allvar. Det må vara din ensak. Jag är mycket allvarlig när jag säger detta.
När jag fiskar abborre släpper jag alla, som inte har metkroken upp genom huvet eller att den sitter i svalget/magmunnen/gälarna. Duger den inte åt mig duger den åt grannens katt. ( min katt är för kräsen och käkar bara båge och räka) Men är fisken bara skadad framme i munnen går den tillbaka. Alla matabborrar tar jag. Det brukar bli ett 25-tal över sommaren.
När jag fiskar gädda, så är det uteslutande för mat. Jag tar helst en eller två gäddor runt 5 kilo. Har jag fått mera gädda än 10 kilo i båten lägger jag av gäddfisket och det återupptas när all matfisk i frysen är slut. Och det ska du ha klart för dig: den fisk jag tar upp har en stor betydelse för min hushållsekonomi samtidigt som själva fisket ger mig en utmärkt rekreation! Alla mindre släpper jag om de inte blöder. Dssvärre håller sig gäddorna inte borta från abborrspinnarna på sommaren och många av den tvingas jag också ta på grund av att de glufsar stort så spinnarkroken fastnar i gälarna.
När jag metar öring och harr tar jag två portioner per dag. Morgon och kvällsmat. Det lyckas inte alltid.
All havsöring jag får tar jag. Sammanlagt tre hitintills.
Samma med regnbågar och strömming. Det senare har det blivit allt mindre av medan jag i år ersatt gäddfisket med potentatfiske och kanske gör så även nästa år.
Vitfisk metar jag för tre ändamål vilka alla sammanfallet på så sätt att fiskarna till slut slutar i magen hos grannens katter. Fiskarna ska antingen användas till gädd/abborrebete eller kräftbete Eller så fick jag inget på spinnaren till katten och då offrar jag en mask på att få några mörtar. Fast katterna i byn föredrar abborre.
Vill du kalla mig oseriös är det ditt val.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Tack BeBest
Jag kunde inte säja det bättre själv.
Och varför strömmimgen har försvunnit kan ju vara för all foderfisk som trålars upp, foderfisken blir sedan kycklingmat.
Kycklingen kan man handla på ICA.
Det mest miljöriktiga och humanast mot djuren tycker jag är att vi tar upp en och annan fisk till matbordet, ge gärna bort en firre till grannen också så slipper han köpa sönderplågade djur i mataffären.Sponsor: tigern
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 023 visningar