Ammarnäs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ammarnäs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ammarnäs

Jag tänkte bara höra om någon här inne har erfarenheter från ammarnäs. Vilka flugor? Vart? Framför allt tänkte jag lägga ner mycket energi på att få en stor öring. Så vad har ni för tips?
    sigpic

Ingen som vet något om öringsfiske?
    sigpic

Kommentera

tubfluga. Kolla med äsch minns inte vad han heter. Men han på fiskecentrum i Sorsele har bra koll. Han är inföding från kraddsele och har fiskat storöring där i hela sitt liv. Jag var förbi ifjol men var inte särskilt lyhörd eftersom siktet var på harr..
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ammarnäs

Hej !

Har varit i Ammarnäs 2 ggr och haft kontakt med stor Öring c:a 4-5 kg. Tappade den när den skulle landas. Det bästa stället med chans på stor öring är att hyra speciallsträckan där sjön rinner ut. Kostade förra sommaren 500:- per/pers för 24 tim men värt varenda krona. Vi var 5 st som hyrde den och vi tappade 2 st öringar innom första timman vi fiskade. I Ammarnäs så har de fiskecentrum som säljer lite flugor som är bra för deras vatten men ganska dyra priser. Vi fiskade mycke med tubflugor gärna med en liten rygg som reser sig. en bra sida där du kan läsa om mycke http://www.ammarnasfishing.com/

Kan skriva lite mer senare

Mvh Hedlundo

Kommentera

Vi har bokat en sträcka vet jag som ska hålla stor öring. Antar att det är den då. Samt att vi kommer ha en guide med oss i 8 timmar. Jag pratade med en kille på ett annat forum som sa att wolly bugger skulle funka bra. Så jag tänkte binda upp ett gäng större sådana och kompletera med de tubflugorna som ni snackar om här.

Annars då? Jag har flugfiskat länge, men mest abborre och regnbåge. Vad behöver jag tänka på med öring, harr och röding? Rödingen ska vara förbaskat skygg har jag hört = tunn tafs? 0,10?
          sigpic

Kommentera

Ammarnäs

Det låter riktigt bra, guiden kommer ge er bra tips. De brukar vara väldigt trevliga i Ammarnäs fiske centrum och väldigt måna om att man skall få ett bra fiske.
            Jag fiskade med wollybugger när jag var där sist. Svart, lila med svart huvud. Den fick jag min öring på (fast den slet sig blev iaf ganska nöj över en rejäl fight i 15 min. Där man fick springa efter öringen då backingen började ta slut.

Har fiska lite Röding så jag har inga bra tips där. Harren är en fisk som spottar ut flugan snabbt, så man får inte stå och sova. Tafs 0,14-0,16 brukar fungera. www.flugor.se där kan du kolla på asken nymfer. Köpte den innan jag åkte upp. Alla dem flugor fungerar bra på harren. speciellt super puppa(tycker jag)

När vi fiskade på specialsträckan så hade vi lite olika tacklade spön. Vi hade vanligt flugtackel och ibland upphängare med fluga framför huvudflugan, båda lurade öringen till hugg men vi tappade båda öringarna. Upphängare kan vara effektivt men ibland så kan flugan som ej fiske huggt på gå fast det hände kompisen när han drillade sin öring.

Storöringen slet av min 0,30 tafs så man bör ha minst 0,35 slutet för att kunna drilla de allra största som ibland kan smälla på.

Vi gjorde även en fin vandring som var lite svettig. Vi gick upp på vindelfjället(tror jag det var). Där uppe fanns en lite mindre Röding sjö med skygga men fina rödingar. Vi landade 2 mindre på 5 man. Tyckte upplevelsen var bättre än fisket. Riktigt fina kvällar på fjället.

Tjulån är ett trevligt ställe att fiska Harr, bara dem har kommit igång och insekterna har börjart kläckas.

Mvh Hedlundo

Kommentera

Tack så jättemycket för tipsen! Man lär ju få fler råd av guiden när vi väl håller på. Jag tänkte försöka mig på en trio iaf. Sen ska ju canadarödingen inte vara omöjlig att få också. Jag har handlat en hel del tafsmaterial men max 0,30 tror jag. Får hoppas att det räcker! Nu är det bra sug i fisketarmen kan jag säga. Var och drog ett gäng fina borrar på lätt flugutrustning idag.
              sigpic

Kommentera

Ammarnäs

Själv e man sugen på att åka dit men får bli nästa sommar. Om du kollar på mina fiske bilder, på min profil så har jag några fina bilder från Ammarnäs.

Lycka till sket fiske.

Mvh Hedlundo

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                7 svar
                1 533 visningar
                0 gillar