Nytt feederspö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt feederspö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt feederspö.

Tjena har nyss upptäckt bottenmete och är sugen på att köpa ett feederspö.
    hittade ett billigt spö som heter RT Dialex Winklepicker.
    Tängte kolla om det är någon som har nån erfarenhet av detta spö eller har nått bra tips om nått annant spö billigt feederspö.

Hela RT Dialex-serien känns väldigt ohet Klumpiga otympliga spön.

Sedan är ett winklepickerspö inte det samma som ett feederspö. Spöt är avsett för kortdistansfiske och lättare kastvikter.

Ett spö som betecknas "medium feeder" är mest allround och funkar att kasta från 30 gram uppemot 80 eller 100 gram (ofta anges inte kastvikten på feederspön). Se bara till att ha 3-4 olika toppar. Glasfiber för insjö/kanal och kolfiber för strömmande vatten.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Prologic, Drennan, Fox etc. gör fina spön. Kostar dock en slant men är väl värt pengarna när man väl fiskar med spöet. Det är viktigt, iaf för mig, att spöet känns lätt, välbalanserat och smidigt, och det är tyvärr detta som verkar kosta. Ska man pyssla aktivt med feedermete så skulle jag rekomendera ett lite bättre spö av något av ovanstående fabrikat, men som då kostar en slant extra.
      Zebaztian ZzZ

Kommentera

Har ett sånt spö. Helt ok om man inte ska lägga hela sin inkomst och tid åt bottenmete. Men köpte ett Tica multitip nu i våras och det är en helt annan värld att fiska med. RT spöet har lite få öglor, är lite kort och har lite för styva toppar. Dock är mitt winklepicker 6-7 år gammalt så de kanske blivit bättre men de är fortfarande bara 9 fot.
        Senast ändrad av Fiskarn0383; 2009-07-26, 17:58.

Kommentera

Min erfarenhet av det spöt är att det är ganska klumpigt men fungerar så klart som första spö. Jag skulle nog kolla runt lite på andra Ron Thompsson spön, finns andra som kostar någon hundring till men som är smidigare. Om du bor i närheten av Olssons fiske som länken går till så kan det nog vara en bra idé att titta in i Tibrobutiken och höra med dom. Ibland kan dom ha lustiga märken med skyssta spön till riktigt bra priser.

Kommentera

tackar för alla tipsen och hjälpen. Men ja tror jag kör på ett RT Dialex Winklepicker. för att de är billiga och ganska kort så de blir smidigt när man fiskar i åar och liknade.

Kommentera

Lite OT men vad anser ni är mycket pengar för ett spö??
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av rosander Visa inlägg
                tackar för alla tipsen och hjälpen. Men ja tror jag kör på ett RT Dialex Winklepicker. för att de är billiga och ganska kort så de blir smidigt när man fiskar i åar och liknade.
                Körde med ett sådant i flera år som framgår ovan. Fick mina pb på brax och färna på det. Kanske inget för den inbitne att höja på ögonbrynen åt. Men det funkade för det fisket jag ägnade mig åt då. Nu har jag börjat bottenmeta mer och då blev det av en slump att jag uppdaterade. Visst är Tica spöt ett bättre spö men jag har fortfarande inte fångat nån stor fisk på det. Säger bara kör på. Fastnar du för bottenmetet så byter du upp dig.. Så är det inom allt fiske. Själv är jag mest för trolling numera men det hindrar mig ju inte från att köra några ordentliga riktade bottenmetepass per år.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                  Lite OT men vad anser ni är mycket pengar för ett spö??
                  Jag anser 300 spänn är mycket men det har jag gett och mer för några få spön inom mitt fiske. Kör trolling, ,mete, spinn och fluga. Ej VJ eller Jerk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                  11 svar
                  13 559 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg jimmy85
                  av jimmy85