Nybörjare söker tips. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare söker tips.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare söker tips.

Jag hoppas för det första att tråden hamnade någorlunda rätt nu, mitt första inlägg och jag kan säga att jag är lite förvirrad ibland alla kategorier då jag inte ens riktigt vet skillnaden på allt.

Sedan en vecka tillbaks har jag totalfastnat för fisket, jag och ett par polare var ute och kastade för skojs skull, vi fick inte ett skit utöver mersmak.

Jag har ett billigt haspel-spö som får duga till löning, då har jag råd med ett vassare set som en kamrat till mig säljer.

Det jag vill med tråden är väl egentligen tips och konkreta råd, jag vet verkligen inte mycket alls. Jag vet knappt vilka fiskar jag fiskar efter och vilka drag som är bra till vilka fiskar.
    Visst lite börjar fastna då jag försöker tjöta lite med folk som kan och så har jag varit ute tre kvällar i rad nu.

De drag jag har samlat på mig än å länge är:

Jiggar:
    Knallgula, en 10g och en 15g kanske?
    Genomskinliga bruna med glitter i 15g?

En Mörrum-spinnare

Wobblers:
    En gul/grön/röd/metalisk 15g "wiggler" (vanlig, platt med färg på ena sidan)?
    En smaskig "Frenzy" med två trekrokar som är knallgul/grön/röd, den tror jag nästan flyter.

Några tips på vad jag skall köpa och prova? Jag har inga stora summor att lägga men att kompletera för någon hundring inför helgen vore riktigt kul. =)

Vatten jag än så länge varit i:
    Delsjön stora/lilla
    Härlanda tjärn
    Nordre älv i Kungälv

Nu till "problemet" jag har inte fått ett skvatt, någon rackare tuggade lite på stjärten till min bruna jigg i lilla Delsjön men fastnade aldrig på kroken.

Jag tänkte helt enkelt fråga er efter tips, vilka vatten & drag är enklast i början, vilka drag passar för vilka vatten, hur arbetar jag med de olika dragen, skall de ligga vid ytan eller så djupt som möjligt (botten-nappet får jag väldigt ofta)?

Jag bor precis vid Härlanda tjärn så kan ni överaska mig med att säga "ta det draget, gör si vid den tiden så borde du få minst en firre." så skulle jag bli nöjd, känner att jag kan tänka mig att få upp vad som helst bara jag får prova på framgången.

Idag träffade jag dessutom en riktigt trevlig man, han hade varit med förr. Han metade på ett vis jag aldrig sett innan, väldigt aktivt.
    Litet gult flöte, ganska kort lina och med deg som bete. Snabb som en rackare på mothugget så fort det rörde sig.
    Det var strömt och han hade gjort något av ett drag av lite tejp bara, så att betet (som satt på en krok 10 cm bakom) nästan höll sig levande i strömmen.
    Detta gjorde mig jättesugen på att prova på just mete och tips på utrustning som gör detta till en fröjd uppskattas verkligen.

Hoppas inte jag klantat mig regelmässigt nu, det är lite för sent för att läsa regler tänkte jag och jag är verkligen jättesugen på att få svar på mina frågor så jag ville skriva det så snart som möjligt.

Tack på förhand & god fiskelycka.

Mvh,
    Rickard
    Var snel mot fisken!
    http://www.myfishmap.com/nenja

Tjenare Rickard!

Pratat du med 100st fiskare så kommer du att få 100 olika tips, jag vill bara varna dig för det. Det är mycket sällan det finns rätt eller fel i fiskets värld utan i grund och botten handlar det om att presentera ditt bete rätt för fisken, vem som vet hur det skall vara för det unika fisketillfället är det bara fisken som vet.

När personer frågar mig om råd när de precis skall börja fiska så brukar jag rekommendera spinnare från Myran, Abu eller Blue Fox.

Fördelen med spinnare är att du helt enkelt bara kastar ut, låter det sjunka några sekunder och börjar veva in, se bara till så att du får ett motstånd i spöet vilket innebär att den spinner.

Jag har väl på senaste tiden ganska varmt skrivit om Myran Mira spinnaren 10g, Abu Reflex och Blue Fox Super Minnow 10g så jag tänkte fortsätta med det. Vikten på spinnaren får du själv välja beroende på hur långt du vill kasta och hur stor fisken i sjöarna är.

Fiskar du från båt så fungerar det alltid att haka på någon wobbler från ex. Bomber eller Fladen (condrad) den sistnämnda är riktigt bra på gädda och du får den för en billig slant.

Ett bra tips som mer eller mindre alla har att ge är att köra med varierad inspinningshastighet och ibland skall du helt sluta upp med att veva i ett par sekunder, ett så kallat spinn stopp.

Utöver ovan kan jag bara rekommendera dig att lägga ett par timmar på att läsa igenom forumets trådar och artiklar där kommer du att finna gott om inspiration för att förbättre ditt fiske.

Vad gäller mete så överlåter jag den frågan till någon metare på forumet.

Vad är det för utrustning du skall köpa av din kompis och hur mycket skall du betala för det?

Skitfiske på dig.
    Med vänliga hälsningar
    Linus

Kommentera

Jo, jag har förstått att fiske både är mer komplicerat och simplare än man vill tro när man står där och inte får fisk. :P

Ett litet bekymmer jag har då jag började i härlanda tjärn är att jag är löjligt orolig för bottennapp, har satt många av mina drag i bottnen och inte haft en chans att få upp dem.
      Därav är jag nog lite stressad när jag vevar in, försöker öva bort detta genom att kasta ganska mycket med jiggar och låta dem sjunka ända till botten och veva in dem periodvis eller vad man vill kalla det.

Så medelstora wobblers kanske inte är något att stå och kasta i en vik med? Fördelen med min Frenzy som jag insåg igår är ju att den nästan flyter, därmed kan man dra in den ganska långsamt utan att behöva få bottennapp.

Spinnare säger du, upplevde precis som du säger att de verkar kunna fiskas med en väldigt grundläggande teknik. Däremot min Mörrum på 18g är lite stor att börja med om man står och kastar där det är smågrunt?
      Det får bli ett par lite mindre spinnare inför helgen då.

Någon annan med fler tips för riktigt lyckad insjöfiske? Finns en liten chans att jag tar mig ut till Tjörn också och får stå och kasta lite vid kusten, vad är att föredra där ute?

Tips ang. att komma igång med mete vore också jätteuppskattat!

Tack så mycket för svaret!

/Rickard
      Var snel mot fisken!

Kommentera

18g kanske är lite tungt för en spinnare. Det är aldrig kul att fastna i botten men det är ett nödvändigt ont för att lära dig hur det ser ut där nere. Ofta är kunskapen om botten nyckeln till ett lyckat fiske.

Jag kan bara tipsa dig om att införskaffa en flätlina så kommer din oro för botten att försvinna något, det är inte ovanligt att du bara rätar ut krokarna och får upp wobblern istället för att tappa allting, en ny tre krok är inte så fruktansvärt dyrt.

Hur var det med utrustningen du skulle köpa? Om du skall börja fiska så vill jag inte att din upplevelse skall förstöras av dåliga grejer.

Både bomber och conrad som jag skrev ovan är exempel på wobblers som flyter upp när du slutar veva. De går på omkring 2m djup. Jag är dessvärre inte bekant med dina vatten så jag kan inte säga så mycket mer.
        Med vänliga hälsningar
        Linus

Kommentera

Om du är rädd att fastna, skulle jag rekommendera ett vassdrag exempelvis ett Utö från Bete. Det har bra skydd och krokar därtill är det i mitt tycke det bästa Utödraget. De har skyddade krokar. Jag har alltid ett sånt med i arsenalen ifall det är gott om näckrosor där jag vill fiska.
          Jag använder tafs när jag fiskar. Minst 30 cm lång.
          Mitt mest använda gäddrag är Betes 35 g Utö-drag i guld eller silver. Dyra men värda slantarna.
          Atomdrag i silver, guld eller abborrefärg hör också hemma i standard uppsättningen.
          Wobbler använder jag bara till att ro drag med.

Till abborre är det främst spinnare och jiggar som gäller Dessvärre kan jag inte rekommendera så många av butikernas spinnare. Jag har inte så stor erfarenhet av dem att jag vågar mig på det men en modell som jag litar på är ABU Active Spinner. Den kanske fortfarande säljs (har noll koll på butiksutbudet).

Det finns ställen där fiskeutrustning säljs väldigt billigt. Ö&B, Biltema, Jula osv. Jag har föga tilltro till deras prylar. Billigt pris är billigt innehåll och för lite pengar får man väldigt lite av tillförlitlighet när det gäller. MEN en del av deras wobbler fungerar riktig väl.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag kanske skulle prioritera fisket och unna mig den combon som kamraten min säljer, Shimano Forcemaster 9 fot 15-40g och en Shimano symetre 2500 FI. Han hade kommit över dem till bra pris och låter mig köpa dem för 600kr med ny lina på så hade jag inte haft det småsnålt och försökt få ihop till fler cykelresor (hit går alla mina pengar...) så hade jag redan slått till.
            Sufix Performance Braid-lina sitter tydligen på rullen.

15g som minsta drag är väl lite tungt men som amatör lär det väl duga för 10g-drag också?

Vassdrag säger du! Låter ju skitintressant då Härlanda Tjärn mer eller mindre består av näckrosor och vass. Skall se om det är något de har liggandes här i Kungälv.

Appropå priser så tror jag sportfiske i Kungälv är riktigt bra, de har nästan bättre priser på sina drag än vad CO m.m. har faktiskt.

Jag har börjat utveckla en teori om att jag borde köra med ganska små drag nu i början så jag kan få åtminstone något och därigenom en känsla för hur det fungerar, dum idé?

Tack så otroligt mycket för svaren, uppskattar det _verkligen_!
            Var snel mot fisken!

Kommentera

Då säger jag bara Rapala Minnow Spoon, då vassvarianten med enkelkrok. Kanon för fiske bland vass och rosor
              Med vänliga hälsningar
              Linus

Kommentera

Det är inte säkera att små beten ger så mycket mer än större. Ett 35g drag eller 10 cm wobbler är småfisk i en gäddas mun.
                Prylarna du pratar om är perfekta som gädd- eller havsöring combo men inte fullt lika bra till lättare beten för abborre. Vill du få till kasten bra så gå inte gärna under 15g!
                :O)
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Välkommen till fiskets underbara värld

Jag har egentligen bara tre tips att ge dig..

1. Läs på nätet, allt du kommer över !
                  2. Prata med personalen i den lokala fiskebutiken, dom har koll på vad som brukar vara bra i dina vatten..
                  3. Se till att dina krokar är vassa! Köper man drag som inte är riktiga supermärken så brukar ofta krokarna på dragen vara för grova och ganska slöa, byt dom mot kvalitetskrokar.. Kostar lite extra, men är värt det när storfångsten krokas..'

Sen är den shimanokombon du nämner ett mycket trevligt set, jag skulle lätt köpa det för det priset om jag vore i din sist..

Skitfiske på dig..

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                    Det är inte säkera att små beten ger så mycket mer än större. Ett 35g drag eller 10 cm wobbler är småfisk i en gäddas mun.
                    Prylarna du pratar om är perfekta som gädd- eller havsöring combo men inte fullt lika bra till lättare beten för abborre. Vill du få till kasten bra så gå inte gärna under 15g!
                    :O)
                    Jo jag har väl insett att den combon är i redigaste laget iom att jag kommer hålla på en hel del i mindre sjöar och ifrån land och därmed kanske kommer vilja använda en del mindre drag.
                    Min tanke är att till det priset får jag nog ändå inget som är bättre och att denna combo fortfarande lär vara bättre än det leksaksspö som jag köpte på Clas Olosson även på de mindre dragen. :P

Jag försöker prata på så mycket som jag vågar i butiken jag än så länge håller mig till, jättetrevlig personal men man känner sig lätt både dum och tjatig när man är så okunnig som man är.
                    Sitter och kikar på Vildmark - fiske på svt-play samt läser artiklar här på forumet, man snappar upp mycket ganska snart!

Någon med fler läs-/sevärda tips för en nybörjare? Hade varit fint att få läsa lite mer om CnR också.
                    Var snel mot fisken!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 522 visningar
                    0 gillar