Får man fiska på någons sjötomt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får man fiska på någons sjötomt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av gnsmk Visa inlägg
    så man får inte fiska där om han inte vill ha en där ?

hur långt ut hans sjötomt går vet man ju inte, men jag tänker fortsätta fiska där men lite längre ut bara:P
    Jag har blivit utskälld både i sthlm skärgård å vätterns norra skärgård av samma anledning .
    Man ska ju respktera hemfridszonen så man får väll försöka vara lite smidig .
    Om fastigheten var gammal är det större chans att han har fiskerätt , men det fria fisket gäller ju ändå . Kolla upp adressen å kolla resp kommun kan ju va lite kul om han nu skulle ha fel . Men 50 meter ut från strand kan ju mycket väll hända att han äger.

Kommentera

det är skillnad på någns tomt och ngns mark!
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Det var väl en liknande tråd uppe förut, och då vill jag minnas att det stod att det var tillåtet att fiska sålänge man drev förbi och inte ankrade utanför. - Fritt fiske om man kastar men att man nog inte får "trolla" förbi fram och tillbaka.

Skall leta vidare se om jag hittar denna gamla tråd.

Vad fiskade ni om man får fråga?

/M
        Mina Placeringar:
        2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
        2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Allemansrätten innebär att det är tillåtet att gå i land, bada, ankra och t i l l f ä l l i g t förtöja vid strand som inte hör till tomt, eller är skyddad med stöd av särskild l a g s t i f t n i n g . Tomt i det här sammanhanget är det område närmast ett hus där
          de som bor i huset ska kunna känna sig ostörda. Det är risken att störa som avgör hur nära ett hus man kan uppehålla sig. Några regler om minsta avstånd finns inte. Tomtbegreppet är således mindre vidsträckt runt ekonomibyggnader, båthus och badhus. Tomt finns vidare i princip bara kring byggnader.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael S Visa inlägg
            Det var väl en liknande tråd uppe förut, och då vill jag minnas att det stod att det var tillåtet att fiska sålänge man drev förbi och inte ankrade utanför. - Fritt fiske om man kastar men att man nog inte får "trolla" förbi fram och tillbaka.

/M

Saxat från Länstyrelsen i Stockholms län

En stor del av vattnen i länet är enskilda vatten. Det betyder att det finns en enskild fiskerättsägare, alltså någon som äger rätten att fiska på vattnet. En sådan ägare kan exempelvis vara enskilda personer, samfälligheter eller kommuner. Fiskevattenägarna är den organisation som företräder fiskevattenägarnas intressen.

En beskrivning om vilka regler som gäller i länet och även en hel del information om upplåtna vatten, fiske, bra adresser m.m. finns i Fiskeguiden. Guiden innehåller även information om sjöar som är upplåtna till allmänheten genom fiskekort. Flertalet av sjöarna i Stockholms närhet är upplåtna via det s.k. Sportfiskekortet som säljs via Sportfiskarnas Stockholmsdistrikt.

Om Mälaren finns ett eget informationsmaterial som även innehåller en del annan information om sjön. En pappersversion av Fiskeguiden och foldern om fiske i Mälaren kan beställas från Länsstyrelsen.

Sedan 1985 är handredskapsfisket fritt i Mälaren och Stockholms skärgård. Trollingfiske, dragrodd och angelfiske är metoder som inte är fria på enskilda vatten och kräver därför tillstånd från den enskilda fiskerättsägaren. Fiskekort för den typen av fiske finns att köpa på vissa vatten, bl. a. det så kallade TDA-kortet som säljs av Stockholms stad.

Med stöd av allemansrätten kan vi röra oss tämligen fritt i naturen men vår frihet får inte bli till ofrihet för andra. Allemansrätten kräver ansvar och gott omdöme och den gäller även vid fiske som bedrivs med stöd av fiskelagstiftningen. Vi får inte skada natur och djurliv, och vi måste visa hänsyn mot markägare och mot andra människor ute i naturen.

Kan vara till lite hjälp.
            Mina Placeringar:
            2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
            2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Även om det kanske är lite kaka på kaka så kan aldrig ngn "hota" med att du inte får fiska utanför deras hur eftersom det enligt lagen endast är olagligt att fiska med "fasta" redskap på annans vatten. Dvs ryssja och eller ett nät som ligger mer än 12h/24h(?).

Detta gäller självklart bara dom större sjöarna och våra kuster där det är så kallat frifiske. Andra sjöar säger jag inget om..
              Men samtidigt vill jag väll tro att vi i Sverige har så pass mycket vatten att vi inte behöver fiska just på den sorgliga människans tomt om denne finner det störande!

Om man däremot befinner sig på någon annan mark eller tomt så är det en helt annan sak, och där tror jag man ska vara försiktig och hålla behörigt avstånd, även om du med största sannolikhet inte gör något direkt olagligt så är det ju kanske lite "kränkande" som det fint heter...

Så fiska på bara och strunta i att ta diskussionerna med dessa människor för det slår mot oss alla sportfiskare, även om vi egentligen kanske är deras bästa vän eftersom vi ser till att vatten och fiske hålls öpper för alla!
              Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Ja, de där gaphalsarna kan inte tro att de kan upphäva allemansrätten bara för att de fått loss ett par spänn till sjötomt. Ibland säger jag faktiskt ifrån att han kan fullständigt hålla käften och ta reda på vad som gäller, om de är för otrevliga.
                Det råder fritt handredskapsfiske i hela stockholms skärgård utom på ett antal fredade och skyddklassade områden.
                Ring polisen så kan de komma och skälla ut dig i stället kan man också säga.
                Jag kan till och med kliva rätt över deras "dyra" tomt om så behövs...

Kommentera

Ursprungligen postat av FISH FOR I Visa inlägg
                  Jag kan inte dom reglerna, men tomtägarna brukar komma skrikandes så fort man börjar närma sig..
                  Anledningen till att man inte ska fiska i 08-smeten

Man bör få fiska av annans sjötomt, men det är väl värt att tänka med sunt förnuft först. Jag skulle ju inte vilja att någon kom och dängde Buster jerks i min vase ca 20 m från stugan när jag badar så att säga. Men om det inte stör så är det för mig självklart att de får dänga sina jerks bara de tar hänsyn, jag kan inte säga så mycket om det eftersom att jag fiskar vid en annans vase i anslutning till deras stuga, men jag tar hänsyn. Bara man följer reglerna så är det fjantigt att de klagar.

En annan sak jag inte tycker är ok var när en familj turister av okänd nationalitet var på våran strand och lämnade drivor med skräp efter sig. Allemansrätten är bra, men man ska ta hänsyn och rätta sig efter de regler som finns.

Kommentera

/M
                    vi jerkade gädda.

Kommentera

Saxat från Länstyrelsen i Stockholms län

En stor del av vattnen i länet är enskilda vatten. Det betyder att det finns en enskild fiskerättsägare, alltså någon som äger rätten att fiska på vattnet. En sådan ägare kan exempelvis vara enskilda personer, samfälligheter eller kommuner. Fiskevattenägarna är den organisation som företräder fiskevattenägarnas intressen.

En beskrivning om vilka regler som gäller i länet och även en hel del information om upplåtna vatten, fiske, bra adresser m.m. finns i Fiskeguiden. Guiden innehåller även information om sjöar som är upplåtna till allmänheten genom fiskekort. Flertalet av sjöarna i Stockholms närhet är upplåtna via det s.k. Sportfiskekortet som säljs via Sportfiskarnas Stockholmsdistrikt.

Om Mälaren finns ett eget informationsmaterial som även innehåller en del annan information om sjön. En pappersversion av Fiskeguiden och foldern om fiske i Mälaren kan beställas från Länsstyrelsen.

Sedan 1985 är handredskapsfisket fritt i Mälaren och Stockholms skärgård. Trollingfiske, dragrodd och angelfiske är metoder som inte är fria på enskilda vatten och kräver därför tillstånd från den enskilda fiskerättsägaren. Fiskekort för den typen av fiske finns att köpa på vissa vatten, bl. a. det så kallade TDA-kortet som säljs av Stockholms stad.

Med stöd av allemansrätten kan vi röra oss tämligen fritt i naturen men vår frihet får inte bli till ofrihet för andra. Allemansrätten kräver ansvar och gott omdöme och den gäller även vid fiske som bedrivs med stöd av fiskelagstiftningen. Vi får inte skada natur och djurliv, och vi måste visa hänsyn mot markägare och mot andra människor ute i naturen.

Kan vara till lite hjälp.
                      så det betyder att om fastighetsägern kommer ut och skäller på oss så måste vi flytta på oss? vi stör enligt honom, men enligt oss så är vi bara vanliga fiskare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34