Är det ngn här som kör med denna elmotor och kan uttala sig om de är nice eller inte ? Skulle va intressant om de är så batterisnåla gämfört med en vanlig endura tex !
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Minn kota traxxis ??
Collapse
X
-
Vet inget om modellen ifråga men det sägs vara väääldigt stor skillnad på Endurorna och de andra med "optimerad förbrukning".Ursprungligen postat av pasi75 Visa inläggÄr det ngn här som kör med denna elmotor och kan uttala sig om de är nice eller inte ? Skulle va intressant om de är så batterisnåla gämfört med en vanlig endura tex !
Optimerad förbrukning
- Hög engångskostnad
Vanlig förbrukning
- Dyrare/större/flera batteri (jobbigt att släpa på också)
- Dyrare/starkare laddare
Räkna över det, tror det betalar sig i slutändan.sigpic
-
Jag skaffade nyligen en motor med maximizer. Efter att ha kört en heldag ute på sjön och sen skulle ladda batteriet, så tänkte jag vafan har den bara tagit så lite?! Har en gammal laddare där man kan se hur mkt det är kvar att ladda, och nu med maximizer så laddar den fullt på max 12 timmar.
Innan tog det 1 dygn.....så visst funkar pulsningen som det är.
Står ju i reklamen/faktan upp till 5 gånger längre drifttid, nja det tror jag inte riktigt på hokus pokus 500%. Däremot tror jag 50% mer drifttid stämmer bättre. Upplever det som att under halvgas=funkar strömsparfunktionen bra, men gasar man nästan fullt så slukar den ström precis som vilken annan motor som helst.Mr. Walleye - Bassboat angler
Kommentera
-
Hur länge kan du köra halvgas på ett batteri då? I timmar för en som inte kan så mycketUrsprungligen postat av catchandreleasearn Visa inläggJag skaffade nyligen en motor med maximizer. Efter att ha kört en heldag ute på sjön och sen skulle ladda batteriet, så tänkte jag vafan har den bara tagit så lite?! Har en gammal laddare där man kan se hur mkt det är kvar att ladda, och nu med maximizer så laddar den fullt på max 12 timmar.
Innan tog det 1 dygn.....så visst funkar pulsningen som det är.
Står ju i reklamen/faktan upp till 5 gånger längre drifttid, nja det tror jag inte riktigt på hokus pokus 500%. Däremot tror jag 50% mer drifttid stämmer bättre. Upplever det som att under halvgas=funkar strömsparfunktionen bra, men gasar man nästan fullt så slukar den ström precis som vilken annan motor som helst.
Kommentera
-
Hm - som jag förstått det så drar Enduran (och andra modeller utan Maximizer) lika mkt ström oavsett läge på gasreglaget - Maximizer sparar el på låglägen...Ursprungligen postat av catchandreleasearn Visa inlägg[...]
Står ju i reklamen/faktan upp till 5 gånger längre drifttid, nja det tror jag inte riktigt på hokus pokus 500%. Däremot tror jag 50% mer drifttid stämmer bättre. Upplever det som att under halvgas=funkar strömsparfunktionen bra, men gasar man nästan fullt så slukar den ström precis som vilken annan motor som helst.
Dvs, du kan inte förvänta dig att en motor med maximizer skall dra mindre på högsta gas... OK?
Kör du bara låggas så klarar den sig 5ggr (nåja) längre än en Endura med sina 5 fasta gaslägen (förutsatt samma yttre förutsättningar givetvis).
Alla (tror jag) modeller med maximizer har dessutom steglös gas så de borde ju gå att köra på ännu lägre effektläge än Endurans 1a...
Skål,
Hejan
Kommentera
-
Hmmm, bättre sent än aldrig... (Hade ju ingen traxxis då)Ursprungligen postat av Denzar Visa inläggNågra fler som kör med den här motorn? Helt klart intressant ifall den drar mindre...
Jag hade tidigare en MK Endura 40 och med den körde jag slut på mina 2st 75ah batteri vid några tillfällen. Nu har jag en MK Traxxis 55 och har klarat mig på ett av batterierna varje gång. Så jag är helt klart nöjd med skillnaden på förbrukning.I varje motgång finns ett frö till framgång.....
Kommentera
-
Även jag kör med en Traxxis 55. Har ett 80Ah Tudor Nautica batteri. Har varit ute heldagar på vertikalfiske, fist runt i vikarna i Belkinge hela dagar och hittills inte kört batteritorsk en enda gång. Lånade tidigare en Endura 40 och den sög mer batteri och blev svagare i slutet av dagarna. Helt klart värt att satsa på Traxxis med steglös gas. (Traxxis SC modeller har som jag förstått det samma teknik som Endura så skippa dem).
Kommentera
Foton
Collapse
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2026-08-16, 19:03 -
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
2026-08-16, 19:03 -
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 525 visningar