Mörtstuga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörtstuga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mörtstuga

heej alla (: jag tänkte testa för första gången en mörtstuga för behöver ha lite agn till vinterfisket :P

Va är bäst att lägga den? va ska ja agna den med? ska den ligga på botten?

tacksam för alla svar

En sån här stuga har jag:
    Bifogade filer

Finns sjukt mycket info om du söker

Kommentera

börja med att göra ett hål i isen där den går igenom:P jag brukar lägga mina ca 10 meter från en vass och den måste ligga i minst 2 dagar innan mörten går in ( det gäller bara när det är kallt i vattnet). Köp mörtmäsk i en affär t.ex. weltmeister, det funkar skit bra och blanda gärna i lite blötlagda linfrön för då håller mäsket ihop bättre. Lägg i 3-4 ganska så stora bollar och vänta om du har fått mört i stugan så spara alltid en mört när du lägger i stugan igen för om det är fisk i stugan då vågar de andra fiskarna också gå in. Då behöver du bara vänta en dag nästa gång. Jag brukar ha stugan där det är ca 1,5-2 meter djupt och den ska stå på botten. Lycka till!
      [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Jag har haft en likadan stuga i sjön nu under älgjakten. Första omgången körde jag med en gröt som jag kokade ihop med vaniljsocker i vilket gav ok utdelning.
        Då det var strykande åtgång på denna gröt så fyllde jag därefter på stugan med vanlig överblivern havregrynsgröt men det gav ingenting. Min sluitsats är således att mörtar gillar vanilj.
        Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
          börja med att göra ett hål i isen där den går igenom:P jag brukar lägga mina ca 10 meter från en vass och den måste ligga i minst 2 dagar innan mörten går in ( det gäller bara när det är kallt i vattnet). Köp mörtmäsk i en affär t.ex. weltmeister, det funkar skit bra och blanda gärna i lite blötlagda linfrön för då håller mäsket ihop bättre. Lägg i 3-4 ganska så stora bollar och vänta om du har fått mört i stugan så spara alltid en mört när du lägger i stugan igen för om det är fisk i stugan då vågar de andra fiskarna också gå in. Då behöver du bara vänta en dag nästa gång. Jag brukar ha stugan där det är ca 1,5-2 meter djupt och den ska stå på botten. Lycka till!
          tackar så mycket ska nog testa i veckan och kolla på resultat, finns det inget så väntar ja tills isen lagt sig

Kommentera

bete

är man lat brukar skogaholmslimpa funka fint som bete. men lite mäsk kan vara bra för att få igång det hela.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
            11 svar
            13 513 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg jimmy85
            av jimmy85