Bästa sommarminne... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa sommarminne...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa sommarminne...

Hejsan vänner

Det är grått och det regnar. Sitter då och drömmer mig tillbaka till sommarens äventyr. Det har varit mycket fiske senaste halvåret och två minnen etsar sig fat.

Fiske i Yosmite nationalpark, USA! Kristallklart vatten och massa vackra regnbågar. Underbart!

Men det som nästan var bättre var öringsemester i Jämtland. En ny gammal upplevelse för mig och det är inte så långt man måste åka för att ha underbart fiske.

Vad är ditt bästa minne?
    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Hej, jo man sitter och tänker tillbaks på sommaren väldigt mycket!
    Bara stå i t-shirt och dänga jerkbait efter vasskanter och ta en öl. Men det bästa sommarminnet måste vara en helg på Ingarö i Stockholms skärgård, goa vänner, kall öl, jerkbait, mycket gädda, fina aborrar.
    Det är så mycket man kan skratta åt nu när man sitter i båten, 3 grader varmt, pissljummet kaffe, regn och trögt fiske.
    sigpic
    www.bjornsfisketrosa.blogspot.com

Kommentera

Det var en varm sommardag när jag och polaren bestämde oss för att cykla till en sjö vi aldrig fiskat i förr, som "bara" låg 1.3 mil härifrån Iallafall, när vi kom dit hade solen gått bakom molnen och vinden svalkade sakta men säkert. Vi stog länge och spanade på ställen man kunde stå och kasta ut i vattnet ifrån men bara glesa vassöppningar här och var, det såg inte ljust ut för oss. Då fick vi syn på något som ligger på och guppar i vassen, något byggt utav trä... Vad kan det vara? Vi vadar ut och får syn på en flytbrygga på 4x4m! Perfekt säger vi samtidigt vår utrustning blir uppkastad på bryggan.

Med hjälp av en böjd bankstick (som förövrigt ligger i botten av sjön vid det här laget) puttade vi oss ut ifrån vassen och började rigga våra spön. Polaren körde med UL, jag använde mitt trofasta 7ft 5-20g spö som passade perfekt till mitt popper-beroende. En lätt Abu-tafs knöts på linan och en Berkley Frenzy popper 7g knäpptes fast på tafsen. Jag som endast hade badat i denna sjön när jag var mindre hade ingen aning om det gick fisk här, eller ens hur mycket fisk som fanns.

Utan några förväntningar drar jag iväg min popper så långt linan räckte, och så spände jag upp bygeln. Plopp plopp hörs långt borta vid vasskanten, plopp plopp en gång till. Jag pausar mitt bete när det plötsligt försvinner i en svallvåg. Fisk på redan!?!? Första kastet... Det kan inte vara sant! Mothugg sätts in så jag nästan drattade i vattnet. Jodå, fisk var det. Efter en stunds vevande kommer en pigg, glad och fräsh liten gädda upp i 500g klassen. Vi båda började skratta hysteriskt -- Första kastet och en såpass kaxig gädda vågar hugga.

Efter lill-gäddan släpptes fick vi gädda gång på gång på våra små poppers. Sammanlagt landades ca. 20-30 gäddor på en & samma kväll i samma vik. Jag längtar redan tillbaks kan jag säga!

Kommentera

Popper är verkligen ett sommarminne!

Kommentera

Ett sommar och fiske minne, som alltid kommer att finnas klart och tydligt i mitt minne var när jag lånade en kompis frus fäbodstuga uppe i Orsa finnmark en vecka i mitten av - 90 talet.

Nästan 3 mil till närmaste större bebyggelse och långt till närmsta hus också.

Fanns ingen el i huset, och matlagning och belysning fick ske via ved eldad kamin och fotogen lyktor. Hade en liten transistor radio som enda riktiga kontakt med stora världen där utanför.

Den sista biten "väg" var i stort sett ett väl uppkört traktor spår ungefär. Tur att bilen jag hade hyrt hade regäl frigång,. För det var en aning gropigt som ni säkert förstår.

Själva stugan låg i en större glänta i skogen med en mindre äng. Knut timrad med torv tak och grånad av ålder. Precis som den skulle vara i mitt tycke.

Jag hade en fantastisk vecka däruppe! Fint väder hade jag i stort sett hela tiden. Och mat och andra förnödenheter hade jag så det räckte mer än väl. Min dagliga rutin blev snabbt följande:

Gå upp på sena förmiddagen, få liv i kaminen så jag kunde koka det nödvändiga kaffet. Ibland satte jag igång transistorn. Och ibland inte, utan öppnade ett fönster och njöt av fågel sången och det sakta suset från skogen istället.

Bredde mackor och tog kaffe kopp, mackor och satte mig på trappen och bara sög i mig stämningen och dofterna.

Efter kaffet med tillbehör, så tog jag kortare promenader eller latade mig i en hängmatta, läsandes en kiosk deckare. Emellanåt fläktandes efter någon närgången fluga, som tycktes anse att mitt face, var en lämplig landnings plats.

Ibland, plockade jag fram flugbindar grejorna och fördrev tiden med att binda diverse kusar, som jag hoppades skulle visa sig fiskliga.

När jag framåt 16- 17 tiden ätit middag och diskat. Lade jag mig på sängen och tog mig en lur. Ville ju vara pigg till kvällens och nattens fiske tur.

När väckar klockan pinglade efter ca 1 timmes besök hos John Blund, så klädde jag på mig och såg noga till att smörja in valda delar med Jungel olja mot allehanda blod sugande kreatur.

Tog spöt och ryggsäcken och vandrade iväg längs smala stigar någon km till den närmsta, större ån eller en av de små tjärnarna i området.

Det var helt fantastiskt att få vara mol allena med vattnet och naturen. Ibland, när man satt lutad mot en träd stam vid en tjärn med kaffe elden sprakande och knäppande, och hörde Lommen ropa i skymningen eller en uggla hoa någonstans från en gren. Eller satt still och lyssnade till åns sakta porlande och höra ett och annat sörplande vak i närheten. Ja, då var det emellanåt så hjärt knipande vackert att det nästan tog emot att börja fiska igen.

Man ville bara sitta kvar i timmar och njuta av stillheten! Och man väntade sig nästan att emellanåt att få höra näckens fiol t.om. Och den gamle sago illustratören John Bauer, hade definitivt inte haft något att invända mot scenerierna kan jag gå ed på.

Vattnen, som låg inom vettigt vandrings avstånd, höll både Harr och öring av skaplig klass. Mitt rekord på Harr där, var 9 hg och Öring 1.4 kg Enligt en gammal fiske dagbok från den tiden.

Kanske inte så märkvärdigt i mångas ögon? Men med anpassade flugfiske grejor, så var t.om de mindre Harrarna och Öringarna kul att drilla. Och definitivt inte lätta att lura till hugg!

Det var svårt att åka tillbaka till civilisationen när det var dags att vända motor huven mot Stockholm igen vill jag lova!
          Senast ändrad av Jock Scott; 2009-11-08, 16:23.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Härligt minne! Där är något speciellt med nattfiske efter öring. Jag kommer ihåg i somras när man stod i månskenet och kasta efter en store. Tyvärr uteblev den men det var fantastisk ändå!

Ang öringars storlek tycker jag att de runt kilot är de roligaste med rätt grejor!

Kommentera

Tackar!

Jo du! Nattfisket däruppe är ändå något alldeles speciellt! Kan aldrig riktigt beskrivas i ord. Måste upplevas på plats eller hur?

Som sagt, kanske det inte gör så där väldigt mycket att man ibland inte får någon fisk?

Rekreations värdet ska ju inte underskattas det heller.

Senast ändrad av Jock Scott; 2009-11-08, 16:37.

Kommentera

Vackra bilder!

Jag tycker också alltid att det är en kick med nattfiske då man det att man har chans på storöringen. Det ligger i luften att den kan smälla på när som helst.
                Har du tips på några bra kvällfiskevatten i norra Sverige?

Någon som har koll hur öringens aktivitet är under natten? Att den kan jaga vet man ju, men flyttar den på sig mycket?

Kommentera

Gimån uppe i Jämtland är ju fin fint för Harrfisket. Finns en del öring där med. Den allt för tidigt bortgångne, fiskeboks författaren och illustratören Rolf Smedman, hade en stuga där btw. Stanna inte I den delen närmanst Bräcke bara vad du än gör! Lika mycket follk där som i Mörrum eller Vasaloppet emellanåt. Åk upp till Idsjöströmmarna istället.

Tjuonajockk fiske camp är ju grymt också.

Råstoätno, som mynnar ut i Råstojaure.

Öring, Röding Harr fiske.

Lillhärdal, Det var inte långt därifrån jag var i det här minnet jag berättade om ovan.

Sedan, om du åker över Särna och Idre. Och sedan fortsätter en bit in i Norge, har du ju Hola och Sömåa t.ex.

Glöm bara inte att lösa "Fisketrygd" på samma gång som du köper fiske kort. Utan Trygden, är fiskekortet värdelöst. Du kan köpa det på en Norsk bank eller posten i Norge. Säkert har Hola fiske camp det också.

Kan lösas via nätet också upptäckte jag just.

Trygden, är en avgift som går oavkortat till fiske och naturvård.

Om du åker in i Norge? Tanka ett par Jeep dunkar med soppa på Svenska sidan och fyll upp bilen först. Bensinen är inte billig over there.

Det finns en hel del spännande små åar runt Särna och Idre också. Kolla en karta över området och du hittar säkert några "blå hårstrån" som kan vara intressanta att testa.

Öringen flyttar sig inte speciellt långt på natten. Men den kommer ofta in närmare land. Öringen, är fisk världens uggla. Så smyg som en indian! Lys INTE ut över vattnet med din caplight eller vad det nu är för slags lampa du har med dig !!!. Och ingen "Riverdance" nära kanten!

Senast ändrad av Jock Scott; 2009-11-09, 20:27.

Kommentera

Tack för en mycket fin redogörelse! Norge är ett öringställe som jag gärna vill uppleva mer av. Charmen med öringen contra laxen är att den nästan kan finnas i vilken jäkla skitbäck som helst och det är bara att testa sig fram.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot