Tank med mört - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tank med mört

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tank med mört

Ja, jag har lite frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med, hoppas även jag lagt tråden i rätt forum, inte helt säker på det men om inte så får ni gärna flytta den.

Hur som helst, jag planerar att plocka hem mört till vintern, hur många vet jag inte än men jag har ett 1000 liters-kar som de ska få leva i.

Då har jag lite frågor om detta, seriösa svar endast är ni snälla.

Hur många mört tror ni man kan ha i ett tusenliters-kar?
    Bra förslag på billiga luftpumpar?
    Bra förslag på ett billigt men bra reningsverk?

Har ni gjort detta så berätta lite om det är ni snälla, har ni ett reningsverk eller luftpumpar att sälja så kan ni ju skriva det med.

Ju snabbare svar ju bättre.

Mvh AhlqvistarN
    www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Tjena, har själv en tank med betesfisk, det viktigaste är att du håller det så kallt som möjligt! t ex i ett garage, förråd eller så.
    Pumpar är väl bara kika på blocket eller i en djuraffär, i ett tusenliterskar kan det behövas två, försöka hitta en pump som det sprutar bubblor ur, alltså syresätter vattnet, mörten gillar syre.
    I en tusenliterstank så får du plats med rätt så många mörtar, men det beror på hur länge de ska förvaras.
    Ett tips är att inte mata mörten, iaf inte under vinterhalvåret, eftersom mat=skit så blir det svårt att hålla vattnet rent, de klarar sig länge utan mat i det kalla vattnet.

Kommentera

Har haft runt 400 små mörtar i en 500-liters balja nån månad tror jag det var. Så flera hundra kan du nog ha ett tag, men det beror på en rad faktorer. Vattentemperaturen bör hållas låg, ge de absolut inte mat, syresätt så väl du kan. Men fler mörtar betyder att de sliter mer på varandra, framförallt blir fenorna slitna vilket inte är så trevligt. Naturligtvis har storleken på mörtarna betydelse. De grumlar vattnet fort om du släpper i de nyfångade så det är bra att låta de gå i nåt annat några dagar innan du släpper i de om du inte vill byta vatten alltför ofta.

Kommentera

Salt är A&O. Jodfritt och mellan 1-1.5 gram per liter vatten.

/Musky
        [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

så här säger reglerna om fiskhållning:

utrymmet bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga ämnen. Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.

10 § Fiskar ska utfodras med ett för arten anpassat foder i en sådan mängd och med sådana intervall att de upprätthåller ett medelgott hull.
          Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
          Nu även blog på gylta.blogspot.com
          Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Okej, jag är med.. Härligt med snabba svar tycker jag.

Jag har lite fler frågor, luftpumparna är nog inga svårigheter att fixa. Det jag tänkte på var om det kanske behövs ett reningsverk? Använder ni det? Hur ofta behöver ni byta vatten? Kostar ju skjortan att byta vatten i ett tusenliterskar..

Mörten kommer hållas vid en låg temperatur, det ska stå i mitt garage så det kommer nog bli prima, finns även vatten i anslutning till karet så jag snabbt och enkelt kan fylla på och tappa ur.

Jag har ju haft mört tidigare, fast i mindre mängd och jag märkte också väldigt tydligt att det funkar bättre att inte mata dom.

Men om ni kunde svara på de frågor jag hade nu vore jag mer än tacksam. Om jag bara behöver luftpumpar så är det ju enkelt ordnat.. Frågan är ju hur ofta och hur mycket vatten som behövs bytas när man har en tunna på 1000 liter.
            www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

Du kan ha mycket mört i ett sånt stort akvarium, men de första dagarna bajsar de ner en hel del. Själv har jag ett litet akvarium, har haft ca 30 stycken som mest i det, men eftersom jag har det inne i lägenheten är det svårt att hålla de kallt. Byter man dock vatten till så kallt det går kvällen innan ett pass funkar det. Det som annars händer är att mörten dör när man ismetar på den. Temperaturchock. Har dessvärre fått erfara detta med... Efter en vecka eller så kan man faktiskt mata fisken, detta är dock inte nödvändigt i den mån för att hålla fisken levande... Däremot om man ska vara laglydig... Jag hade några mörtar i akvariet från april till juni i våras... De klarade sig fint. Gäddan tyckte de smakade bra med.
              http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

För syremängden i akvariet har vattenytans area (åtmistone så länge ytan krusar sig eller är i rörelse) större betydelse än några bubblor från en traditionell akvarieluftpump. Dock är en stillastående yta med ytfilm en effektiv barriär för syreupptagning,

Jämför vattenytans area med den samlade ytan av alla luftbubblor som stiger till ytan från luftpumpen, kanske bättrre att lägga pengarna på en cirkulationspump än en luftpump?

Kommentera

Ursprungligen postat av Musky Visa inlägg
                  Salt är A&O. Jodfritt och mellan 1-1.5 gram per liter vatten.

/Musky
                  Dina erfarenheter stämmer inte med mina, jag har testat med och utan salt i olika mängder under ett gäng år och kommit fram till att salt kvittar...iallafall för mina mörtar.
                  12 hours
                  1,440 casts
                  2 followers
                  1 strike
                  DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Jag har mört som akvariefisk nu här hemma, har haft dom sen i våras, det går utmärkt att mata dom
                    med vanligt ciklidpellets men jag antar att det kommer att kosta en del med den mängd mört du tänker hålla.. Dom flesta cirkulationspumpar har inbyggd syresättning idag. Det viktiga dock är när du använder vanligt kranvatten är att du sätter i medel som tar bort klor och andra kemikalier som skadar fiskens slemhinnor, men det beror ju på som sagt hur länge du tänk hålla dom....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 533 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85