Ari. Jag har inte kallat mig själv en respektfull sportfiskare.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
slakt
Collapse
X
-
Vilket liv det blev då!
Ja de som inte håller med om att andra varelser skall visas respekt har ju inte mycket att hämta här, sen får man ju göra skillnad på var man drar gränsen någonstans, ska man nu döda skall det göras för så snabbt och smärtfritt som möjligt, sen finns det ingen anledning att ta livet av mer än man har användning för. Jag är inte vegan men äter ej rött kött eller fågel, fisk äter jag bara undantagsvis.
Att vara sportfiskare är väl egentligen bara en sorts utlopp för vår underliggande natur som jägare/samlare?!
Hos sportfiskare finns ju iaf en förståelse och respekt för fisken, till skillnad från vissa fritidsfiskare (obs. jag skrev vissa, så att jag inte blir påhoppad för det också).Tinca tinca... love of a lifetime!
Kommentera
-
Sant. Fullfärdad respekt är det inte att tala om efter som vi fångar fiskan och fotograferar och släpper tillbaks. Men i våran changer så är det nog sportfiskare som visar störst respekt (yrkesfiskare, jägare och vad det nu kan vara för andra i samma changer)Originally posted by Ari
Ljohan>> Du skriver ju "Tycker du att det är så konsyigt att VI reagerar? Även den skabbigaste spegelkarpen behandlas med största RESPEKT." Alla vill ha respekt men alla vet inte vad det betyder :-)
Den här riktiga respekten för naturen och djuren får man inte som varken jägare eller sportfiskare.Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.
Kommentera
-
Genre?Originally posted by ljohan
Sant. Fullfärdad respekt är det inte att tala om efter som vi fångar fiskan och fotograferar och släpper tillbaks. Men i våran changer så är det nog sportfiskare som visar störst respekt (yrkesfiskare, jägare och vad det nu kan vara för andra i samma changer)
Den här riktiga respekten för naturen och djuren får man inte som varken jägare eller sportfiskare.
Kommentera
-
där jag bor anordnar föreningen pimpeltävling på abborens lek botten under lek tid ...... för att dra in pengar till att köpa göd grisar som dom ändå har råd att förnya stammen på ... 400 kg lekabbare har dom tage på 3 tävlingar ,1 per år och nu är det snart dags i gen .... fisken dödas och lämnas.... och inga stödinsatser förs för att förnya stammen..... borde förbjudas.Ursprungligen postat av AriFisken på pimpeltävlingar tas oftast inte om hand av de tävlande. Det går pimpeltävlingar runt om i landet, varje helg så länge isen ligger. Många duktiga pimplare är med på nästan varje tävling i sin region. Då förstår du att det blir lite väl mycket tusenbröder att ta hand om även om man skulle tycka att det är en utmaning att rensa och äta allt ;-) Brukar istället ligga en stor hög med fångstpåsar vid invägningen. Vet inte vad tävlingsarrangören gör av all fisk men man kan räkna ut med akterpartiet att det inte blir människoföda. Skulle tro att karparna också tas om hand på något sätt tex. gödsel på någon bondes åker eller djurfoder.No Pain No Gain
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 322 visningar