FlugspÖ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FlugspÖ

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nog kommer jag att forsätta allt, det jag ger mig f-n på går för det mesta bra (98/99%).. Har gått och funtat på det här i flera år och nu verkar det som rätt tillfälle infunnit sig. Det kommer inte att vara några graciösa månader framöver (i kast teknik),
    men nästa vår står jag nog i flugpoolen (fullfjättrad med allehanda tillbehör) i Älvkarleby och svingar ett 11/12 fots laxspö..
    I morgon, då ska jag nog fiska!

Kommentera

Då,hade jag absolut satsat på lite mer kvalitets-grejer.Kan ju säga att grejer UNDER 1500:- e nog inget att satsa på.

Kommentera

Satsa då lite mer pengar. crillesflugfiske.se har ett vision-set för ca 2300kr har jag för mig. kanske hade varit något?

annars rä nog både loops och visions sett bra.

Kommentera

Om man ska dömma av det man läser lite överallt så är 9 fot klass 6/7 på gränsen för kustfiske (gädda, havöring), man bör gå upp till 7/8
          Klass 10/11 för lax.
          Klass4/5 för harr.
          Stämmer det i stora drag???
          I morgon, då ska jag nog fiska!

Kommentera

I stora drag.
            Vissa spön orkar med större påfrestningar än andra i klassen och vissa linor är gjorda för att prestera bättre i något avseenda än de övriga. Det kan göra att klassgränserna blir diffusa. För harr och öring kan nog spön upp mot 7 komma i fråga en blåsig dag på fjället men klass 5 är generellt sett ett bra riktmärke för det vanliga flugfisket.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag säger som BeBest "i stora drag".

Man får samtidigt inte glömma att det finns olika typer av spön i samma spöklass.

Åt ena hållet sk snabba spön, som medger mycket långa kast = smala linbågar som också medger mer våld i kastet.
              Vid drillning av fisk rekommenderas grövre tafs, eftersom klingan inte hjälper till att kraftutjämna, fordrar mer linsläpp osv.
              Ett blåsvädersspö.

Åt andra hållet sk långsammare spön, spöt kastar liksom av sig själv (skönt), men försöker du lägga till för mycket kraft i kastet öppnar loopen och bromsar.
              Du kan fiska med mycket tunn tafs, eftersom klingan vid drillning fungerar som en effektiv broms och tafsräddare.
              Inga spön för kulingdagar.

Själv kör jag ett snabbt spö för kustfisket av ovan nämna anledning och där har lite grövre tafs inte varit hämmande för mig.

Till fjäll, älv och lättare sjöfiske kör jag två olika spön, ett långsamt och ett medium som jag växlar med samma rulle och linor/linklass, för olika situationer.
              Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
              11 svar
              13 558 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg jimmy85