e det inte lite larvigt att skriva att platsen är "hemlig" i fångstrapporterna???? jag antar att man skriver det för att platsen är väldigt bra på att producera stor fisk och vill vara själv om att dra upp den. Men kan man inte unna andra att dra lite stor fisk??? och dom flesta här tillämpar ju c&r på "stora" fiskar så det blir ju inte dirket utfiskat. Så tycker jag iaf =)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
lite larvigt =)
Collapse
X
-
Jag kan tänka mig flera skäl att hålla ett fiskeställe hemligt. Det första och vanligaste är egoism. Man är helt enkelt rädd om sitt smultronställe.
Det andra är att vattnet är känsligt för fisketryck. Avslöjas fiskeplatsen kan den förstöras av alla andra nyfikna, intresserade, kunniga, okunniga fiskare. Och detta kan mycket väl ske trots avancerad återutsättning efter konstens alla regler och knep. De eftertraktade fiskarna lär sig att hålla sig undan när det börjar ploppa mäsk och sänken i sjön.
Det tredje är att de fiskerättsliga förhållandena vill man inte ha fullt utredda. Då har man att välja på att uppge fel fiskeplats eller hålla färgen och hoppas på att ingen kommer på en.
Det fjärde är att man i och för sig har fått lov att fiska men på villkoret att platsen hålls hemlig. Allemansrätten kan missbrukas och den som drabbas är kanske fiskerättsägaren. Denne kanske inte vill ha främmande bilar körande längs dåliga brukningsvägar eller riskera att stängsel eller betesdjur skadas av kvarglömda ölbukar och annat skrot.
Det finns fler skäl än så.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Fisketrycket kan bli enormt då detta forumet läses av massor av specimenfiskare, a´lla skriver inte utan bara scannar av sidorna i jakten på poängfiskar till ex. Svenskan.Originally posted by Pagra
Tror inte att fisketrycket blir så stort bara för att man nämner det här på fiskesnack. Undantaget är kanske när det gäller ismete.
Kommentera
-
Det låter ju lite överdrivet...kanske är sant dock :/. Men bara för att man ha tagit ett par åttakilos gäddor i en sjö så berhöver man ju inte mörka.Originally posted by Quivertip
Fisketrycket kan bli enormt då detta forumet läses av massor av specimenfiskare, a´lla skriver inte utan bara scannar av sidorna i jakten på poängfiskar till ex. Svenskan.Som autograf eller?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 146 visningar