Mörtstugan snart klar!!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörtstugan snart klar!!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

På Lidl och Jula kostar dom runt 50:-
    !!!!!

Kommentera

Jag skulle sätta ingångarna högre upp än på bilden. När mörten söker ett hål ut, går den längs stugans golv och söker ett utgångshål i väggen. Det är bättre att de ställer sig i skydd under ingångsstrutarna än hittar hålet i dem.

Jag hade även valt ett sk kycklingnät. Det har sexkantiga men mindre hål än det på bilden.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Verkar inte som om någon såg min fråpga då fåpr jag ställa den igen, var någonstans i vattnet skall den vara? På botten elelr en bit upp? ..

Kommentera

Be Best: Mörten letar sig lättare in i stugan om man har låga ingångar också. och så länge jag har 134 mört kvar i stugan så gör det inget om några rymmer. Kycklingnät? Det har jag inte provat, men det bör finnas i bygghandeln. Är inte det rätt sladdrigt?
          !!!!!

Kommentera

Originally posted by Ghunter
            Verkar inte som om någon såg min fråpga då fåpr jag ställa den igen, var någonstans i vattnet skall den vara? På botten elelr en bit upp? ..

På vintern bör den ligga på botten. De varmare årstiderna kan man ha den en bit upp från botten, men det har ingen annan fördel än att man slipper en och annan kräfta.
            !!!!!

Kommentera

Jag ser att du har någon slaggs burk till mat,mäsken går det bra att ha en skål med mumms åt dom eller ska man gärna knyta fast det som en stor mäsk boll??
              Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

En tom 1 liters glassburk använder jag. Polarna använder dom större burkarna som dom har kapat ner till halva höjden. Burkarna sätts fast med buntband på botten av stugan. Där kan du lägga i havregrynsgröten, eller vad du vill använda.
                Jag använder en havregrynsgröt med tillsats av vaniljsocker och katt, eller hundfoder (för proteinens skull). Lägg allt i en påse, tillsätt vatten och in med det i micron ett tag så att det blir ganska hårt. Om du inte ska ha mörten gå i en tank eller liknande en längre tid så kan du även ha i Linfrön. Det är helt oemotståndligt för mört.
                !!!!!

Kommentera

Min uppfattning om ingångarna är att deras uppgift i första hand ska hindra insläppt fisk att ta sig ut. Gör de det är de rätt utförda.
                  In kommer fisken om den vill. Ut ska den inte även om den vill.

Kycklingnät finns av olika kvalitet. Den galvade är nästan styv. Nätet ska vara formbart med fingrarna men helst kräva tång för att bocka runt ramtrådarna. Man kan nämligen använda styvare tråd till att göra en stabiliserande ram om man anser det behövas. Och najtråd är utmärkt till att sy hop stugan.
                  Mina mörtstugor, mjärdar och kräftsumpar genom åren har samtliga varit gjorda i finmaskigt kycklingnät. Mörtsumparna har varit tvättrummor och stora träburar vilka vilat nedsänkta i isen.
                  Tilläggas bör att jag har privilegiet att ha tillgång till en sjöbod vid stranden av en linsjö och slipper frakta skrymmande utrustning längre sträckor. Dessutom kan jag lita på mina medmänniskors moral än så länge.

Kommentera

Då är det bara att leta reda på styvt kycklingnät då! Innan jag har sett vad det är kan jag varken säga bu eller bä! Annars är jag nöjd med putsnätet. Dom fyrkantiga rutorna, 20 x 20 mm, gör att det är lätt att få till måtten på stugan. Sen kom jag på att bilden ljuger om höjden på ingångarna litegrann. Dom sitter 3 rutor (6 cm) upp.
                    !!!!!

Kommentera

Det kan hända att denna typ av nät inte längre tillverkas. Jag har inte använt en mörtstuga på år och dag. Näten med fyrkantiga maskor är antagligen enklare att svetsa ihop med dagens teknik än med den gamla där trådar viras runt varandra. Hittar du nätet är du antagligen inne på Granngården.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85