Havsöring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöring?

Tjena, när e det havsöringen simmar upp i sjöar,åar för att lägga ägg o sånt, e det typ nu eller?lite sugen på att fiska i kävlinge ån i morgon tänkte fluga o köra lite spinnfiske!

tvivlar starkt på dom går så långt upp.. btw e inte ån frusen?

Kommentera

Dom går så långt upp. Dom simmar upp under hösten och vid det här laget kan man nog ganska säkert säga att leken är över så det är framförallt utlekt fisk det handlar om. Sådana kan man nog ha hyfsat fiske efter, fast jag tror nog där är is nu?
      Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

pröva att flugfiska om du vill men då får du spränga bort isen först
        [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

haha okej,men kollade innan o det såg ut som att där jag tänkte fiska e det ingen is direkt:P jag vet att den går så långt upp har sett dem men vet inte när:O,hur e det med kustfisket efter öringen, vart e det bra..har hört att vikhög ska vara bra, men vad e det som gäller nu, e det spinn eller fluga om det e kust?vilket fungerar bäst?

Kommentera

Just nu ligger havsöringfisket lågt då det är is nästan överallt men annars hade det var en ok tid att fiska havsöring på.

Just nu när det är så kallt i vattnet brukar flugfiske längs kusten ge bra resultat, men därmed inte sagt att de inte tar på drag. Personligen gillar jag inte denna perioden så mycket då jag tycker det är lite för kallt. Men många anser denna period som riktigt bra, de har längtat länge efter premiären som var den 1/1.

Som nämts tidigare är många av havsöringarna så här års utlekta, dvs besor, men om du fiskar vid åmynningarna (tänk på fredningsområden) har du god chans till blank fisk som är runt 50 - 55 cm och väldigt bra matfisk. Tänk på att alla som är mindre än 50 cm skall släppas tillbaka.

Ett tips är att lösa fiskekort till Lödde å eller Höje (så fort isen släpper) och bege dig så långt ut mot havet som man får fiska och fiska sen där. Då har du god chans på lite blank fisk även om de är relativt små. Bonusfiskar är då framför allt abborre. De mindre blänkarna som inte gick upp för att leka i höstas snurrar nämligen ofta runt mynningen så här års.

Skitfiske på dig!

Kommentera

tack, så mycke för alla svar, de har varit till stor hjälphör av mig om det blir några fina matfiskar

Kommentera

Varför används ord som "besor" och "raga" , "RAGOR". Hur ska vi nybörjare förtså vad det innebär utan att tappa ansikteT I FORMUM SOM DESSA?

Kommentera

Ursprungligen postat av ul-kul Visa inlägg
                  Varför används ord som "besor" och "raga" , "RAGOR". Hur ska vi nybörjare förtså vad det innebär utan att tappa ansikteT I FORMUM SOM DESSA?
                  Raga och besa betyder utlekt havsöring, det är gamla ord som har använts i hundratals år på både Västkusten och i Österlen. Utlekt, alltså smal, mager fisk och är inte helt blank.

Kommentera

Är jag galen om jag försöker stå vid bron imorgon?
                    Någon mening nu när det är kallt och blåsigt?
                    Jag drömde iallafall att det var isfritt vid bron, någon som vet?

Tiny, custom domain, branded, url shortener, edit URL redirect, tinylink

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 127 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen