Behövs tafs vi gösfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behövs tafs vi gösfiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Behövs tafs vi gösfiske?

    Jag tänkte börja fiska gös på allvar i år och jag undrar om man behöver tafs till det?

    lite andra tips är också bälkomna om ni har nått.

  • #2
    Har alltid kört utan. Kan dock tänka mig att vid S&D och rent bottenmete kan det vara lämpligt med tunn tafs. De har en annan tanduppsättning än gäddan.

    Kommentera


    • #3
      Använd aldrig tafs vid trolling det försämmrar betets gång, använd rapala knuten istället.

      Kommentera


      • #4
        Jag använder alltid ståltafs vid gösfiske eftersom det brukar hugga gädda också. Har inte märkt att betet får sämre gång vid trolling fast jag har en 30-50cm ståltafs Drennan 7strand är bra. Har använt ståltafs vid mete efter gös också och det har fungerat bra. Jag vill helst inte bli av med massa dyra beten som gäddor biter av och sen är det nog inte så roligt för gäddan att simma runt med en fet wobbler i käften heller. Sen finns det säkert bättre tafs material till gösmete än 7strand men det har inte jag någon erfarenhet av…

        Kommentera


        • #5
          Det finns några olika skolor om att använda tafs vid gösfiske. Många använder nylon eller flourkarbontafs när dom fiskar gös runt Stockholm. Men på andra ställen i Sverige så använder man likadan ståltafs som till gäddfisket. Du får nog prova dig fram och fråga dom som fiskar i den sjön där du tänker fiska.
          !!!!!

          Kommentera


          • #6
            Olyckligtvis (?) så simmar det mkt gädda i samma vatten oftast som gösen och tafsen är ju avsedd för eventuella gäddattacker. Numer finns det ju smidiga ståltafsmaterial att det inte bör innebära några problem med gången etc. Om inte för gäddans skull, så för riskerna att bli av med favvobetet :-)

            Kommentera


            • #7
              Jag brukar använda proleader 12kg som är ett mcyket bar material som inte är styvt utan mjukt och följsamt eventuellt quicksilver är ett mycket bra tafs material men det är lite dyrare.
              Deluxe lures thats my work.

              Kommentera


              • #8
                Jag har sagt det många gånger här: ALLTID tafs när man fiskar gös/gädda! Varför i hela friden ska man inte använda tafs när man fiskar gös? Ni som inte tycker det, har ni tittat in i gapet på en gös någon gång? Och tjockare nylonlina som tafs tror jag inte på, den är ju styvare än en smidig ståltafs så då finns det ingen anledning + att den bits av väldigt lätt... Och jag kan säga att quicksilver biter gäddan av lika lätt som en vanlig lina, har själv erfarenheter av det.

                Det finns så mycket bra virematerial som är väldigt mjuka och smidiga så det finns ingen anledning att inte använda det.
                Ja vad fan, man måste ju fiska!

                Kommentera


                • #9
                  Originally posted by BigFish
                  Jag har sagt det många gånger här: ALLTID tafs när man fiskar gös/gädda! Varför i hela friden ska man inte använda tafs när man fiskar gös? Ni som inte tycker det, har ni tittat in i gapet på en gös någon gång? Och tjockare nylonlina som tafs tror jag inte på, den är ju styvare än en smidig ståltafs så då finns det ingen anledning + att den bits av väldigt lätt... Och jag kan säga att quicksilver biter gäddan av lika lätt som en vanlig lina, har själv erfarenheter av det.

                  Det finns så mycket bra virematerial som är väldigt mjuka och smidiga så det finns ingen anledning att inte använda det.
                  Vissa påstår att större gös skyggar för tafs.
                  Det kan ju vara en anledning såklart.
                  Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

                  Kommentera


                  • #10
                    tack för tipsen så här långt allihopa...just nu känns som att jag kommer att välja att använda tafs för att vara säker på att jag inte blir av med nån fin gädda pågrund utav att jag inte hade tafs...d skulle ju kännas ganska dummt...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X