Ål, en rödlistad art..! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ål, en rödlistad art..!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ål, en rödlistad art..!

Jag har kollat runt på många olika bilder nu och det är folk som fiskar ål, även fast den är rödlistad och förbjuden att fiska på.
    Hur kommer det sig att folk fortfarande fiskar ål och stolt visar upp dem här?
    Jag är inte någon fiskepolis men jag blir förbannad att folk fiskar den när ålen är på väg att försvinna.
    Den har minskat med ÖVER 99,9% (Enl. boken TYST HAV).

Man får fiska ål i vissa vatten som har tillåtits av fiskeriverket. Dessa defineras ofta med att det skall föreligga tre vandringshinder. Finns listor på vilka vatten som är ok. Sen kan man tycka att man kanske ändå skall skita i att fiska dem då de är hotade, men det är inte olagligt då nämnda förutsättningar är uppfyllda. Plus att det kan ju faktiskt ske att man får ål på fiske riktat efter andra fiskar, inte helt ovanligt. Har själv fått ål på mete efter braxen, gädda och skrubba.
    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

ja ge fan i ålen

låt yrkesfisket ta dom sista 0,1 %én

Kommentera

Ursprungligen postat av MörtAnders Visa inlägg
        Jag är inte någon fiskepolis men jag blir förbannad att folk fiskar den när ålen är på väg att försvinna.
        Och jag är förbannad (inte förbannad men förbannat trött) på att folk klagar på ålfisket utan att ens ha en susning om regler och lagar.

Varje gång en bild kommer upp och varje gång någon nämner ålfiske i forumet så ska någon besserwisser komma och påstå att man bryter mot lagen och att fisken är fredad

Ta reda på fakta innan ni anklagar folk för att fiska på totalfredade arter.
        Det är inte godtagbart att ni "fått för er det" eller "blivit lärda att det är så", ska ni anklaga någon för att bryta mot lagar och regler så ska det f*n tas reda på fakta. Vilket här INTE är fallet.

I vattendrag med en viss mängd vandringshinder FÅR man fiska riktat efter ål, och det står klart och tydligt på Länsstyrelsens hemsida om man verkligen vill läsa ordentligt

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
          Och jag är förbannad (inte förbannad men förbannat trött) på att folk klagar på ålfisket utan att ens ha en susning om regler och lagar.

Varje gång en bild kommer upp och varje gång någon nämner ålfiske i forumet så ska någon besserwisser komma och påstå att man bryter mot lagen och att fisken är fredad

Ta reda på fakta innan ni anklagar folk för att fiska på totalfredade arter.
          Det är inte godtagbart att ni "fått för er det" eller "blivit lärda att det är så", ska ni anklaga någon för att bryta mot lagar och regler så ska det f*n tas reda på fakta. Vilket här INTE är fallet.

I vattendrag med en viss mängd vandringshinder FÅR man fiska riktat efter ål, och det står klart och tydligt på Länsstyrelsens hemsida om man verkligen vill läsa ordentligt
          Jag håller med,och det är ju inte klokt att vi sportfiskare inte får fiska efter ål,men yrkesfiskare kan fortfarande ösa upp,är den på väg att försvinna så borde det vara stopp även för dem.

Kommentera

Med tanke på hur hård hantering en ål tål kan jag nog tycka att man med varsam hantering kan få kosta på sig en bild om man får en slumpål som bifångst vid annat mete.

Jag fick ett nytt personbästa på ål vid abborremete i somras och skäms inte för att jag tog ett foto på den. Tog upp den, snabbt ner i en balja med vatten medans jag förberedde fotografering och vägning. Vägning, foto och sen tillbaka.

Att man får fiska ål förbi tre för ålen farliga vandringshinder beror på att då har man (fiskeriverket?) gjort bedömningen att den ändå aldrig kommer att reproducera sig och därför inte bidra till att rädda ålen.

Att man sen låter vissa yrkesfiskare fortsätta sitt fiske är fan helt befängt! Och att äta ål just nu känns lika illa.

Kommentera

Ja absolut, ålfiske i havet är verkligen sjukt när läget är som det är.
              Där borde EU gå in och stoppa fisket helt och hållet åtminstone i en femårsperiod(om det räcker för en ål att växa till reproduktionsstorlek) för att se om det ger någon förbättring.

Det är yrkesfisket som dödat ålen i haven tillsammans med vandringshinder.
              Inne i landet där ålen ändå inte kommer förbi utan att styckas finns ingen orsak att stoppa fisket ens i framtiden.

Kommentera

Ål är nog den fisk som är minst känslig om man kör C&R den klarar otroligt mkt stryk och har en fenomenal förmåga att läka sig själv. Att fiska ål är som sagt tillåtet i en del vatten. För ålen är det farligare att tända glödlampan än att fiska efter den om man kör C&R. Ålarna formligen mals ned i våra kraftverk.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg

Så sant.

Och TS:
                  Ursprungligen postat av MörtAnders Visa inlägg
                  Jävligt onödigt att bli förbannad för din okunskap =)

"Människans påverkan på ålens livsmiljö har dessutom varit betydande. För ett par år sedan upptäckte ekologen i Falkenbergs kommun att tusentals små ålyngel nattetid förtvivlat och hopplöst kämpade sig uppför en kraftverksdamm. Den laxtrappa som fanns just bredvid dammbyggnaden utgjode tydligen ett vandringshinder för ål. Detta var ett helt nytt hot mot ålens fortlevnad. Nu arbetar man febrilt på att lösa detta problem i Sverige. Information sprids till andra länder där man kan misstänka liknande problem, men missionen är alltid trög. Åtgärderna är dyrbara och en aning komplicerade."

Kanske dags att bli sur på annat än sport fiskare?

Citerat ifrån wikipedia
                  Senast ändrad av Sarano; 2010-01-25, 14:07. Anledning: la till citat tecken

Kommentera

Där ser man, Tur ni rättade mig innan jag blev ännu mer förbannad. Ber om ursäkt för min okunskap.
                    Även jag tycker det är sjukt att det fortfarande är tillåtet med yrkesfiske efter dessa hotade arter.
                    En grej man kan göra för att ålen ska kunna ta sig förbi vandringshinder är att lägga ut sk. Ålledare, en billig och bra lösning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 439 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art