Krongädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krongädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krongädda

Undrar ifall någon har fått en så kallad "krongädda" nån gång???
    Framförallt en alternativ b) men även a). vilket drag har det då varit som suttit i?

Texten nedan är kopierad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Krong%C3%A4dda

a) vid fångst visar sig ha ett gammalt fiskedrag i munnen

b) (i sägner) har delar av eller ett helt rovfågelskelett sittande på ryggen, efter att ha blivit anfallen av en rovfågel som inte klarat av att dra upp fisken ur vattnet utan istället fastnat. Inget väldokumenterat fall av detta verkar förekomma, men det är ett återkommande tema i fiskeskrönor.

Jag lyckades få upp en regnbåge en gång som hade en toby i munnen, och mitt drag fastnade i linan som hängde från den. Har dock aldrig fått upp gädda med drag eller klor i

Kommentera

Min teamkollega fick en gädda för något år sedan med en regnbågsfärgad Rapalawobbler hängandes i mungipan när vi var ute och fiskade, jag har dock inte fått någon gädda själv med ett bete i munnen. Och heller aldrig sett det där med rovfågelsklor i ryggen, så om det verkligen har hänt i verkligheten eller bara är skränor kan jag inte säga.
      Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

pappa fick en regnbåde med et hål sidan, jag tror det var en fågel som hade "spätsat" fisken och tappat den.

Kommentera

Har fåtte en abborre med ett sänke i magsäcken.

Kommentera

När jag var yngre slet en gädda av linan och tog med sig ett atomdrag, efter denna incident satte jag på ett utö och samma gädda nappade snart igen.
            Denna gång kom gäddan upp i båten med två drag i varsin mungipa, ett atom och ett utö!

På senare tid har jag även fått upp en gädda med en stor trekrok i käften.

Kommentera

Var ute i två båtar och trollade gädda en höst för några år sedan. Polaren ringer efter ett tag från den andra båten och säger att han tappat en skaplig fisk, som har gått med wobblern.. När vi efter ca: en timme får hugg och drillat en fisk till båtkanten ser vi att den har ett till bete i mungipan. Ringer polaren och frågar om det var en Strike pro stunner i färgen red tiger han tappat. Han svarar häpet:

- Hur fan visste du det?

Kommentera

Krongädda

När jag och en kompis var ute och trollade fick vi ett hyfsat hugg . Vi fick in fisken och såg att en grövre lina (snöre/rep) var bunden egenom gälarna på gäddan. Två krokar satt också i käften på den med en stump av samma snöre på.

Kommentera

Ursprungligen postat av snipan Visa inlägg
                  Var ute i två båtar och trollade gädda en höst för några år sedan. Polaren ringer efter ett tag från den andra båten och säger att han tappat en skaplig fisk, som har gått med wobblern.. När vi efter ca: en timme får hugg och drillat en fisk till båtkanten ser vi att den har ett till bete i mungipan. Ringer polaren och frågar om det var en Strike pro stunner i färgen red tiger han tappat. Han svarar häpet:

- Hur fan visste du det?
                  Hahaha, galet rolig story! Det är ju helt otroligt egentligen men sånt man kommer komma ihåg resten av livet!

Kommentera

Jag har faktiskt sett en fiskgjuse bli nerdragen och dränkt av en stor fisk, antagligen en gädda. Det var inget roligt skådespel kan jag säga, skriken från fågeln var riktigt hjärtskärande och det tog rätt lång tid innan allt var över och den försvann i djupet. Inte alls muntert att beskåda.
                    Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 441 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art