Haspel eller multi till HÖ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel eller multi till HÖ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspel eller multi till HÖ?

Hejsan

Har själv provat båda, men trivs bäst med haspel. Får inte riktigt in en skön känsla med multi. Skulle dock tycker att det vore roligt att få en HÖ på min Revo Inshore.
    Är det någon teknik/drag som passar bättre med någon av de två rulltyperna?

Dela gärna med er av era erfarenheter!
    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Det är väl bara personliga preferenser som styr det valet. Jag har gått över till spinn istället för haspel rullarna. Men fiskar gärna med en skön haspel, spelar ju ingen större roll bara spöt är skönt att drilla fisken på. Trots allt lite knepigare att kasta med spinn rullarna hur man än vrider på det. Men jag tycker det är en lite skönare känsla att kasta med spinn när man har vant sig vid den.
    Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Oj,oj,oj.....om denna tråd hade postats idag.....
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Flinus Visa inlägg
        Hejsan

Har själv provat båda, men trivs bäst med haspel. Får inte riktigt in en skön känsla med multi. Skulle dock tycker att det vore roligt att få en HÖ på min Revo Inshore.
        Är det någon teknik/drag som passar bättre med någon av de två rulltyperna?

Dela gärna med er av era erfarenheter!
        Fiskar du Skånekust, Gotland etc multi, fiskar du däremot skärgård blir precisionskastning bland stenar kobbar osv mer intressant direkt haspel alla dagar, multi för flådäng och haspel för precision, allt då enligt min åsikt inget annat
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Fiskar du Skånekust, Gotland etc multi, fiskar du däremot skärgård blir precisionskastning bland stenar kobbar osv mer intressant direkt haspel alla dagar, multi för flådäng och haspel för precision, allt då enligt min åsikt inget annat
          Helt enig!
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Jag tycker multi är överlägsen. Mindre linbågar och längre kastlängder, sen bättre känsla i veven. Det där med precision tycker jag är mycket lättare med multi då linan ibland fastnar på fingret när man är stelfrusen och kastet hamnar överallt förutom där jag vill.

Kommentera

Vilken vänstervevad multi ska man satsa på? vet 2500 är populär men den finns väl inte i vänsterutförande?

Kommentera

Ursprungligen postat av woffe70 Visa inlägg
                Vilken vänstervevad multi ska man satsa på? vet 2500 är populär men den finns väl inte i vänsterutförande?
                Shimano Calcutta 201 DC. Dyr men riktigt grym. Kastbromsen är något så överjävligt bra.

Kommentera

2500måste trimmas för att va något och då kan du få modernare och bättre rullar för dom pengarna...

Kolla på Shimanos rullar i 200 storlek, dom har ganska många olika modeller att välja mellan beroende på budget, rådet du fick tidigare är bland det bästa du kan få tag i till Hö fiske.

Kommentera

2501 finns bara i 1:4,7 om man inte vill ha Avail-trimmad 1:6,0 vilken är tveksam om den pallar godkänd öring. Vet inte om jag tycker att en 250X måste trimmas. Kastar bra som den är med ett par schyssta kullager.
                    Tycker ärligt talat att man får bra grejer oavsett vilket stort märke man väljer om man betalar mer än dryga tusenlappen. Dock lite olika "features" vilket har sina respektive anhängare. Vänligen nämn inte revo-serien för då blir det fart i tråden på allvar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen