Fiske=tur ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske=tur ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske=tur ?

Hej alla fiskenördar

Jag satt och pratade med en kompis i skolan och vi började prata om fiske, och om det är tur eller skicklighet.
    Jag sa att det var mycket skicklighet och han sa att det nästan bara var tur.
    Vem har rätt ??

Alla kan fiska, sen är det väll större chans att få fisk om man är erfaren och vet hur man ska fiska och vart man ska vara. Eller?

Kommentera

Det är väll inte av en ren slump att de större fiskeprofilerna drar storfisk titt som tätt. Sen kan ju svensson fiskaren drar en stor fisk nångång med lite tur^^

Kommentera

Fisket handlar också en del om att kunna veta vart fisken står i vattnet man fiskar i, oavsett om det är sjö eller älv/å/bäck.

Låt oss ta ett exempel på "storfiskare", Jarmo Kuisma som folk säger regera Göta Älv. Enligt uppgifter ifrån diverse sportfiskebutiker i länet har hans fisketeam åkt runt och försökt rensa personalen i butikerna på information om älven. Om någon har tagit stort, fångstrapporter, fiskeplatser m.m. Jag beundrar inte JarmoK ett dugg när han endast nöter ett par säkra kort han fått reda på igenom s.k hörsägen.

Oftast handlar det bara helt om tur när man hittat en storgäddas ståndplats i vattnet, och sedan att fånga fisken/att få fiskens uppmärksamhet till ens bete är en annan sak.

Kommentera

Nu tycker inte jag som GbGRobin att det är fel att fråga sig till information (man måste ju börja nånstans) men iaf håller jag med om en annan sak.

Och det är nämligen att de som tar fram mest information om vattnet de fiskar ofta är de som lyckas bäst. Jag känner extremt seriösa HÖ/Laxfiskare som under sommarmånaderna när vattennivåerna är som lägst i deras älvar går runt å spanar å kartlägger för att det då är lättare att se djuphålor mm. Detta skall (enligt uppgift iaf) vara oerhört effektiv/bra information till fisket även då älven går högre.

/Don

Kommentera

Beror på vem som fiskar
            --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

En av de stora inom golf, minns inte vem det var, fick frågan om han ansåg sig ha tur i sitt spel. Han svarade något i stil med: Ju mer jag tränar, spelar och ligger i, ju mer "tur" har jag i mitt spel.
              Detta gäller nog även för fiske. Ju mer man fiskar, desto mer "tur" har man, eller vad man nu kan kalla det? Har men inte tillräckligt mycket "tur", fiskar man inte tillräckligt mycket, helt enkelt.
              En expert är en person som kan hindra andra från att använda vanligt sunt förnuft. -G.P.

Kommentera

som jag ser det är fiske ungefär som poker..
                på nybörjarnivå handlar det nästan bara om tur.
                men man måste också veta hur man ska spela drömhanden när man väl får den.
                dvs, veta vart och hur man ska fiska, samt faktiskt lyckas få upp fisken efter att man krokat den

Kommentera

Tack för alla svar
                  Fler åsikter ??

Kommentera

Fiske är som poker. Skicklighet med viss tur.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34