Fiske=tur ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske=tur ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Med viss risk för att ägna mig åt upprepning;

Tur är alltid en faktor vid fiske, men ju mer man begriper, desto mindre betydelse får turen. Den som inte vet var i sjön fisken finns kommer att få napp förr eller senare om man fiskar lite här och där på måfå. Den som vet var i sjön fisken finns kommer att få betydligt fler napp.
    All you need is Lubb.

Kommentera

Tur? Näää!
      Jag har i många år fiskat med olika vänner i många olika konstallationer på s.k fiskeresor & fiskekunskapen har skiftat rejält, vi som har detta som intresse & fiskat i många år har försökt lära de mindre erfarna hur de skall göra men utan att lyckats!
      Jag har tex lånat ut de beten jag använder, berättat vilket djup som gäller, hastighet, linstop mm, vi har då vart i samma båt & kastat på samma ställen men de mindre erfarna lyckas ej, visst får de gädda men ska det bli något större så lyckas de ej, visst har det hänt någon gång att "de" fått upp något större men det är extremt sällan enligt min erfarenhet!
      Vad detta beror på vet jag ej för vad jag kan se så gör de inga större fel (när man väl visat dom) men fastän allt ser rätt ut så är det något vi erfarna gör utan att vi vet vad det är för att kroka de lite större!

Kommentera

Ingen mer som har några åsikter ?

Kommentera

Självklart finns det mycket tur i fiske men också lika mycket skicklighet tycker jag, det beror ju helt på vem det gäller, ta tex en tioåring som aldrig fiskat i hela sitt liv och drar en 10kg+ gädda på första kastet, det är tur, sen om du tar en snubbe som lärt sig sitt vatten och hur fiskarna beter sig där osv osv och drar storfisk efter storfisk, då är det skicklighet sen är det klart att man kan ha mycket tur hur erfaren man än är men tur kan man ju ha i allt som går att vara bra på eller ?

Kommentera

Tur existerar ju i fiske precis som i poker eller vad som helst. Någon nybakad golfare kan få hole in one, pokeramatören fina kort och nybörjaren kan träffa helt rätt i efterleksfisket av ren tur.

Framgång i fiske beror på erfarenhet/skicklighet och hur mycket tid man kan lägga ner. Det finns gäddfiskare som varje är plockar bra fiskar, men många av dem har möjligheten att lägga 150-250 dagar på gäddfiske varje år. Har man den möjligheten är det självklart att man lyckas. Så resursen tid vill jag gärna lägga till i diskussionen.

Sedan finns det genvägsfiskare som använder sig av guider, girar på andra duktiga fiskare eller till och med stalkar andra fiskare... hur skickliga de är vet jag inte... en stor del av skicklighetsparametern försvinner där tycker jag. Sedan är jag ytterst tveksam till hur mycket skicklighet det innebär att få en gädda att äta en mört...
            Allt är mört som glimmar!

Kommentera

GbgRobin:
              Team?
              Snackar du arttävlingen "västvenskan"? Det är enda teamet jag är med på.

"Dammsuger" efter info om storgäddplatser,var de stora går skriver du.

Jag skiter i vad du hört i nån sketbutik där jag inte vill handla, jag kör på mina ställen där jag vet att det smäller på förr eller senare.

Tid är fisk, så är det
              Tid är fisk

Kommentera

Det beror nog lite på vad man fiskar oxå, vissa fiskar är mer kräsna på betet medan andra hugger på ren reflex. Sen är ju kunskap om ståndplatser och bitställen en fördel. Men man kan ju aldrig tvinga en fisk till gugg.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Denna fråga har tagit upp ett par gånger. En skicklig fiskare får oftast mer fisk än en amatör. Har man kunskap vet man vad man ska fiska och hur man ska fiska betet för bästa effekt... Så enkelt är det bara. 70% skicklighet, 20% tur och 10% envishet!
                  Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

min flickvän envisades med att det var tur med.
                    då jag fick gäddor men inte hon. då sa jag såhär:

om det finns en mus i huset, var skulle du börja leta?
                    hon: i köket där det antagligen finns mat åt den.
                    jag: bra! var skulle du börja leta efter en gädda då?
                    hon: i vattnet...

så visst kan man få gäddor på tur, men med kunskap av var man skall börja leta ger dig ganska mycket större chans att få nått

Kommentera

De är ungefär som travreklamen(?), "Den som vet mest, vinner mest" skulle man kunna säga. Att kunna vattnet man fiskar i och hitta rätt metod är allt annat än tur. Sen är de klart att vem som helst kan få en lyckoträff...
                      /Team Perax, Jon Persson
                      http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 533 visningar
                      0 gillar