Vet någon om det går att hitta mask just nu eller är det för kallt? fiskebutiken hade slut på dem häromdagen...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gräva efter mask!
Collapse
X
-
Alla butiker har väl inte slut på mask. Bor du så att det endast finns en butik att tillgå kan du kanske göra som jag.
På botten av en 10-litershink med loch lägger jag lite sand, lera och matjord samt något halvmultnat gräs. Sen lägger jag i en burk mask och sätter på det ordentligt perforerade locket. Om hålen storlek kan sägas att luften skall kunna komma in och ut men inte maskarna.
Låt allt stå i en jämn sval temperatur.
I köket har jag en liten hink som får ta emot komposterbart material. När hinken är full tömmer jag den i maskhinken och blandar om.
Oftast fungerar detta väl men ibland surnar komposten och då stryker masken med.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
bra ide bebest ska kanske testa det själv, fast han hade ju inte någon mask att hälla i , här där jag bor har tjälen släppt sitt grepp, det borde den väll ha gjort i stockholm också, för då e det bara att leta i kommposter, trädgårdsland, åkermark lövhögar med mera, en tumregel är att om du vill ha tag i lövmask som jag tycker funkar bäst på allehanda vitfisk så finns dom oftast under lövhögar eller i kommposter, vill du ha daggmask som jag fiskar abborre, ål, öring mm med så är det mera åkermark som du ska leta i, du kan också se efter en regnskur i fuktig jord eller ibland på mindre vägar daggmaskar som kryper fram, det är bara att ta för dig
Jag känner inte hälften av er, hälften så väl som jag skulle vilja ... färre än hälften av er tycker jag hälften så bra om som ni förtjärnar!
Kommentera
-
Om du vill leta mask på våren ska du sätta på dig lämpliga handskar och bege dig ut i beteshagar där det gick nötkreatur sent på hösten. Bästa ställena att söka på är där djuren brukar vila. Där är marken varm och tjälfri tidigare än i skuggan och i skogen. Mockorna hinner torka men skyddar jorden under från uttorkning och upphettning. Masken söker sig dit med andra ord.
De under senhösten producerade komockorna brukar vara stora, fiberrika och har torkat av vårsolen. I och under dem hittar du mask av alla storlekar. Hästmockor kan också fungera men inte lika bra enligt min erfarenhet.
När sädesärlorna kommit är det försent att leta mask på det här sättet. Då har stararna och trastarna redan krafsat sig igenom dyngan.
Årets mockor är endast smetiga att hålla på med.
Hittar du mera mask än du behöver så blanda inte dem med din odling av kompostmask. Komockornas sublima doft lockar även en på masken parasiterande fluga. Du riskerar få in denna flugas ägg eller larver i din välskötta odling annars.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Hehe jo men låter intressant måste ju ha mask tills man ska börja meta upp mört och löja till gädd & gös metet i vår sen. Nån som vet ungefär när mörten kommer igårn och går att meta upp?Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.
Kommentera
-
Arnenym! Inte har jag kommit på det själv heller, fattar du väl!
Torsten Sjöström, författaren till ”Mest om mete” satte mig på spåret men jag är ju bondgrabb, så egentligen borde jag ju tänkt på det själv, för att dyngmockor gömde mask var i sig ingen nyhet för mig. Men ibland glömmer man att sätta in sina gamla kunskaper i nya sammanhang.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 441 visningar
1 gilla