Tappade också en riktigt fin fisk idag. Fan vad jag grämer mig över den...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
:( tappad storgädda
Collapse
X
-
Det är alltid tråkigt att tappa fina fiskar. Men istället för att försöka håva en stor gädda då du vet att håven är för liten så försök istället att ta ett fast gälgrepp och lyft upp den smidigt istället för att krångla till det. Jag var ute och körde gädda med flytring här om dagen i en sjö där jag vet att det går riktigt fina gäddor, det hugger inte speciellt ofta men när huggen kommer är det oftast finare fisk, så i flytringen satt jag fick ett fint hugg, jag kände direkt att den var fin och kändes tung och jag kunde nästan svära på att det var en tia, jag glider in till kanten under drillen för att landa gäddan men in kommer en arg 6+ gädda, hade den låstnat innan jag hade fått en skymt av den så hade jag gått runt och trott att det var en finare fisk än det var, så kul är det alltid att få upp gäddorna, man vet ju aldrig.. nästa gång kanske det är en tia som kan låstna och då gäller det att ta den smidigt så att man slipper jämra sig och var väl beredd. På dom igen bara! =)
Skitfiske
Kommentera
-
Det är alltid de stora som kommer undan.
Tappade mitt livs gädda i Norrtälje för några år sedan. Hade knappt haft ett hugg på hela dagen men plötsligt sög det i ett ganska försiktigt hugg. Därefter börjar fisken helt oberört att simma ifrån mig och det bara tickade ut lina. Bromsen var på max och det knakade i korken om spöt men hon fortsatte bara i samma lugna tempo rakt mot vassen. Linan tog nästan slut och jag lättade ankar för att bli lite "bogserad" men någon minut senare hade hon simmat in i vassen och jag kunde konstantera att hon slitit sig.
Svårt att uppskatta en fisk man inte sett men jag har fått flera gäddor över 13kg och de kan inte i närheten jämföra sig med denna.
Kommentera
-
MIssade en gädda när jag var liten. Grämer mig lite fortfarande ibland över den. På den tiden var den stor som en haj! =) Den tog på ett limegrönt och svart atom.
Förra året missade jag en väldigt stor gädda i en väldigt liten sjö. Blev jätteförvånad att det faktiskt fanns en stor gädda där. Den tog på jigg men slet sig till sist. Blev lite tom efteråt men det är bara att ta nya tag.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar