C&R på tyska... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R på tyska...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jeg skal poste lidt information på Tysk i omkring de nye regler, og gedden generelt i de største Tyske fiskeforum, på den måde kan vi måske få de seriøse
    Tyske geddefiskere til at hjælpe os med at sprede budskabet.

Hvis der er andre her på fiskesnack som kan Tysk, eller Polsk opfordrer jeg jer til ligeledes at poste information i de respektive udenlanske forummmer, omkring Fiskeriverket nye regler for geddefisket Østersøen.
    Senast ändrad av killerbug; 2010-05-21, 09:04.

BDFI.DK

Kommentera

Då ska ni se hur det är i arrie sjön utanför malmö har varit där 2 gånger blivit hotad 1 gång för jag stod för närma han tyckte han men dom som fiskar där sparar allt dom får upp, då menar allt karp eller gädda det kvittar bara det är fisk, så brukar dom ha en grill brevid som är redo för tillagning, och det liknar en soptipp majsburkar och öl burkar över allt, och jag kan nästa säga att 90% av dom som fiskar där har inte fiske kort, han som hotade mig, sa har du fiske kort ja sa jag , sen fråga jag har du ja det har jag sa han sen tog han upp ett från 2008 men året var 2009

Kommentera

Ursprungligen postat av Majakovskij Visa inlägg

Allemansrätten är bra. Men ska den utformas likadant för både svenskar och utlänningar?
        Det er et politisk spørsmål som tyvar inte går at løse, jeg tycker personligt at allemandsretten er noget man skal opdrages til at bruke.

BDFI.DK

Kommentera

Jeg har skrevet en tekst på tysk, som man kan poste i de tyske fiskeforum, sammen med pdf dokumentet fra fiskeriverket, jeg har redan postet det i Blinkers forum, som er et af de største Tyske fiskeforum.

Skit fiske

Morten.

Liebe Deutsche Angelfreunde,

Die Urlaub steht vor der tur, und einige von euch werden sich nach Skandinavien begehen um seine
          Hobby zu aussuben

Leider ist viele Raubfish Bestande im Norden, besonderes die Hechtbestande in die letzten Jahren sehr zurückgegangen, was fur alle uns alle de Raubfishe lieben, eine Katastrophe ist.

Die Schwedische Behörden haben deswegen ab 1 April dieses Jahr, neue regeln eingeführt entlang die Ostseeküste, was soll verhindern eine totale Kollaps von das Hechtbestand. Aussedem ist natürlich die Staatliche, und lokale Schonzeit zu beachten, die in einige Gewässern das entnehmen von Hechte verbieten.

Leider sehen wir in Skandinavien ofter und öfter Osteuropäische und Deutsche angler, die unsere unbeschriebene regeln um das Natur zu respektieren nicht nachkommen, und täglich werden Deutsche Angler gesehen in Skandinavien mit Plasttuten vol von tote Hechte, vielleicht in das glaube das unsere Fishbestande von satzfishe suppliert wird, was bei uns, aber nicht der Fall ist.

Also, ab diese Jahr ist maximal drei Hechte pro Angler am tag erlaubt, und nur Fische zwischen 40-75 cm, alle über und unter dieses große müssen wieder freigelassen werden. (95% von alle Schwedische und Danische Hecht Angler betrieben Catch und Release aufs Hecht).

Ich habe diese kleine Flyer von das Schwedische Fisherreibehörden angehängt, und bitte alle unsere Deutsche Angelfreunde um Hilfe das wort um die neue regeln zu verbreiten, oder am besten C&R ausüben, besonderes aufs Hecht und Dorsch.

Petri Heil
          Senast ändrad av killerbug; 2010-05-21, 21:58.

BDFI.DK

Kommentera

Ursprungligen postat av killerbug Visa inlägg
            Jeg har skrevet en tekst på tysk, som man kan poste i de tyske fiskeforum, sammen med pdf dokumentet fra fiskeriverket, jeg har redan postet det i Blinkers forum, som er et af de største Tyske fiskeforum.

Skit fiske

Morten.

Liebe Deutsche Angelfreunde,

Die Urlaub steht vor der tur, und einige von euch werden sich nach Skandinavien begehen um seine
            Hobby zu aussuben

Leider ist viele Raubfish Bestande im norden, besonderes die Hechtbestande in die letzten Jahren sehr zurückgegangen, was fur alle uns alle de Raubfishe lieben, eine Katastrophe ist.

Die Schwedische Behörden haben deswegen ab 1 April dieses Jahr, neue regeln eingeführt entlang die Ostseeküste, was soll verhindern eine totale Kollaps von das Hechtbestand.

Leider haben sehen wir in Skandinavien ofter und öfter Osteuropäische und Deutsche angler, die unsere unbeschriebene regeln um das natur zu respektieren nicht nachkommen, und täglich werden Deutsche angler gesehen in Skandinavien mit Plasttuten vol von tote Hechte, vielleicht in das glaube das unsere Fishbestande von satzfishe suppliert wird, was aber bei uns, nicht der Fall ist.

Also, ab diese Jahr ist maximal drei Hechte pro Angler am tag erlaubt, und nur Fishe twischen 40-75 cm, alle über und unter dieses große mussen wieder freigelassen werden. (95% von alle Schwedische und Danishe Hecht Angler betrieben nur Catch und Relaese aufs Hecht).

Ich habe diese kleine Flyer von das Schwedische Fisherreibehorden angehängt, und bitte alle unsere Deutsche Angelfreunde um Hilfe, das wort zu verbreiten.

Petri Heil
            Bra jobbat! Framgår det att det är totalt förbud att fiska gädda och abborre från 1 april till 1 juni på många ställen?

Kommentera

[QUOTE=killerbug;545378]Jeg har skrevet en tekst på tysk, som man kan poste i de tyske fiskeforum, sammen med pdf dokumentet fra fiskeriverket, jeg har redan postet det i Blinkers forum, som er et af de største Tyske fiskeforum.

Skit fiske

Morten.

Förkortade ditt inlägg lite nu när jag ska svara, undrar bara om du har lust att skriva det på danska eller norska som du skriver på i vanliga fall också? Vill gärna läsa vad det står innan ja sätter upp det i mina hemmavatten. Det är ett riktigt bra jobb du gjort men vill bara först själv också
              Flugtafsen ska ligga som spagetti bolognese på ytan, för spagetti tycker ju alla om, eller hur?

Kommentera

Fiskefångsten i insjöarna är väl snart det enda som inte blivit exploaterat av industrin. Det är nog bara en tidsfråga innan tusentals japaner kommer hit och rensar alla insjöar på fisk, de betalar bra och "det skapar arbetstillfällen"

Kommentera

[QUOTE=Ekaa;545387]
                  Ursprungligen postat av killerbug Visa inlägg

Skit fiske

Morten.

Förkortade ditt inlägg lite nu när jag ska svara, undrar bara om du har lust att skriva det på danska eller norska som du skriver på i vanliga fall också? Vill gärna läsa vad det står innan ja sätter upp det i mina hemmavatten. Det är ett riktigt bra jobb du gjort men vill bara först själv också
                  Jeg skriver et I aften på Dansk, inde på min blog Killerbug.urbanblog.dk, og ja, hvis det skal brukes til opslag skal det nok være kortere, men som opslag ude ved fiskevandene egner PDF filen fra fiskevarket sig utmarkt.

Min tekst var mest tænkt, at skulle postes på nettet, i de tyske forummer.

Men hvis i skal bruge en tekst på tysk, kan jeg gerne oversætte en svensk til tysk, hvis den ikke er alt for lang , Nå jeg skal ut og fiske Gedde nu,

vi snackes

BDFI.DK

Kommentera

Ursprungligen postat av Abbinator Visa inlägg
                    Fiskefångsten i insjöarna är väl snart det enda som inte blivit exploaterat av industrin. Det är nog bara en tidsfråga innan tusentals japaner kommer hit och rensar alla insjöar på fisk, de betalar bra och "det skapar arbetstillfällen"
                    Tja, det beror på hur du ser på det
                    Om du endast räknar turister så är det kanske inte något fisketryck att tala om.

Däremot har vi tyvärr fortfarande riktigt gamla stofiler som innehar fiskerätten i de flesta vatten. Och bland dessa finns MÅNGA som inte tvekar en sekund att lägga sina nät utanför lekvikar under gäddleken och utanför gösarnas lekplatser.

Det är vidrigt att se detta göras men de bryter inte mot någon lag.

Problemet är som vanligt att de förbannade byrokraterna som ska se till att regler fungerar och annars ändra dem går fram i sköldpaddefart. 50 års diskussioner är ingen tid för dem.

Kommentera

Ursprungligen postat av VectoR Visa inlägg
                      Bra jobbat! Framgår det att det är totalt förbud att fiska gädda och abborre från 1 april till 1 juni på många ställen?
                      Nej, men det kan jeg tilføje

BDFI.DK

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 547 visningar
                      0 gillar