det du skulle kunna göra när du beställer är att få dom att skicka det som gåva och därmed tullfritt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad betyder 5wt? Snabbt svar
Collapse
X
-
Helt rätt, riktigt och mer utförligare än mitt..Ursprungligen postat av Honkamaa Visa inläggTullavgiften är för fiskeprylar mellan 1,7 och 3,7%. Sedan tillkommer moms som är på 25%!
Observera att detta räknas på hela paketet inkl. frakt.
Har du köpt nåt på rea så räknas moms och tull på ordinarie pris. D.v.s. köper du en pryl för $20 som är på 50% rea och alltså har kostat $40 så beräknas moms och tull på $40.
Jag bedömer "risken" att man åker på moms och tull till cirka 80%.
Allt detta baserat på egna erfarenheter.
Det jag skulle vilja tillägga är att tullverket ibland "hittar på" nypriset för vara själva, gäller framför allt för begagnade/äldre saker..
Kommentera
-
Tyvärr inte alltid som tullverket "går på den lätta" utan man åker på avgifterna ändå..Ursprungligen postat av daikai1 Visa inläggdet du skulle kunna göra när du beställer är att få dom att skicka det som gåva och därmed tullfritt.
Kommentera
-
Jag brukar beställa saker ifrån hongkong, ber dom då istället skriva ner värdet till under motsvarande 200kr, då är det moms och tullfritt.. så t.ex ber ja de skriva,Ursprungligen postat av TattooedAlot Visa inläggTyvärr inte alltid som tullverket "går på den lätta" utan man åker på avgifterna ändå..
Toy, Value 23 US$
De ggr det inte har varit realistiskt, har ja bett de inte skicka med några uppgifter alls, och då får man ett brev från tullen där de vill ha kvitto på min betalning (om de stoppas), och då får dom det via screenshot på min betalning. Alltså ser dom inte att jag fått någon rabatt eller handlat till rea pris, och priset beräknas på det jag gett.
Kommentera
-
Du måste ha nått otalt med tullverk och posten här i Sverige, har du snott kaffekassan tidigare eller gjort någon annan fuffens?Ursprungligen postat av TattooedAlot Visa inläggTyvärr inte alltid som tullverket "går på den lätta" utan man åker på avgifterna ändå..
Jag har köpt ganska mycket prylar från olika delar av världen och är inte alls bekant med vad du beskriver. Jag vill nog påstå att jag har fått betala avgifter i kanske 10-20 % av de prylar jag köpt. Och de gånger jag har stött på det så har det aldrig varit godtyckligt utfört utan efter det regelsystem som finns för förtullning av varor i det här landet.
Men det är min erfarenhet, kanske jag har haft tur och du otur.
Kommentera
-
Om de skickar som "Gift"(gåva) eller "Commercial Sample"(varuprov) och sätter värdet till under 200 kronor ungefär så ska man slippa tull/moms + avgift.
Är paketet inte öppnat så är det inte bara Tullen som tar avgift utan Posten är vänlig nog att ta 69:- eller nåt liknande för det "arbete" som dom utför med att räkna ut din tullavgift åt Tullverket.
Köper man på Ebay så är det bästa oftast att de dom skicka i ett vanligt USPS kuvert och be dom skriva "damaged goods, returned" alltså att varan har gått från dig till dom och sen i retur för att den vart trasig
Ber tullverket om kvitto som dom gör ibland så har jag skickat "fel kvitto" på någon annan PayPal betalning jag har gjort, dom har aldrig kollat det speciellt noga så jag har fått ner värdet på saker från flera hundra dollar till 20-30
Kommentera
-
Jo, det kändes ett tag som dom punktmarkerade migUrsprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inläggMen det är min erfarenhet, kanske jag har haft tur och du otur.

Det sagt så handlade jag som mest runt tiden för mjältbrandsbreven och 9/11 från usa, tror fan det var mer eller mindre standard att öppna allt från staterna då
Min poäng med det hela är att det inte är lönt att köpa utifrån eu övht, om man nu inte ska ha tag på något riktigt special-grejs som inte finns att få tag på här, mest för att det finns så många bra alternativ inom eu vad gäller fiskeutrustning.. Priser med om man ska vara ärlig.. Kika på ebay UK till exempel.. Grymt bra priser på all sorts fiskeutrustning.. Vill man handla ur butik så är uk helt ok med, men det finns ett gäng östeuropeiska nätbutiker med som har bra varor till grymma priser..
Sen, igenom att skicka in fel kvitton och liknande, så kan man ju förmodligen torska för nån sorts skattebrott eller liknande.. Känns inte helt hett..
Hursom helst så är det en jävla massa krångel för en ytterst liten besparing (om man har lite tur)..
To each their own dock..
Kommentera
Foton
Collapse
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2026-08-16, 19:03 -
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2026-08-16, 19:03 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 584 visningar
0 gillar