jag har under en tid försökt fiska brax, sutare och id i långsjön strax norr om uppsala. Det finns gott om dem och de är inte särskilt skygga, senast igår kväll stod jag på en lång övergiven brygga i en vassig vik och såg dussin med hyfsad brax och sutare, men de vägrar att hugga! Vattnet är väldigt klart och det är något extremt frustrerande med att se dem glida förbi, lobba ut en frilina med ett par majskorn en meter framför och bara se dem simma förbi!!!
De stryker förbi kanterna i stimm och jag har mäskat och betat med alltifrån majs, mask, bröd, kikärtor, kycklingfoder men allt ignoreras fullständigt.
jag använder tunn flätlina med 0,18 nylontafs ytterst, storlek 10 widegape krok. Jag har testat frilina, bottenmete, flötmete, spinnfiske med microjiggar, spinnare och minivobblers.
Hjälp mig snälla annars så blir det nog pilbåge med nyårsfyverkerier härnäst...
De stryker förbi kanterna i stimm och jag har mäskat och betat med alltifrån majs, mask, bröd, kikärtor, kycklingfoder men allt ignoreras fullständigt.
jag använder tunn flätlina med 0,18 nylontafs ytterst, storlek 10 widegape krok. Jag har testat frilina, bottenmete, flötmete, spinnfiske med microjiggar, spinnare och minivobblers.
Hjälp mig snälla annars så blir det nog pilbåge med nyårsfyverkerier härnäst...