Finna djupbranter utan ekolod?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finna djupbranter utan ekolod??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Finna djupbranter utan ekolod??

Hej har nu fått ca 20 gäddor under sommaren största på 3,5. Ser detta som ett stort lyft jämnfört med hur det var i våras med 1-2 gäddor på 3 veckor.

Men nu har jag kommit på att abborren kan kanske vara kul att fiska. Då menar ja den lite större kalibern (400 gr och uppåt) och har alltid hört att dom står i djupbranter och grynnor (Vad är en grynna för något??).

Men på vissa ställen så står det att abborren står gärna grunt där det är varmt, pratar man då om småabborren eller gäller detta även den större?

Fick för mig att kolla en bild på sjön på eniro och så något "märkligt"

Markerade lita av det jag menade. Är detta djupbranter eller är jag ute och cyklar med nattmössan bak-och-fram?

en grynna är ett grund, alltså ett ställe där det är ex. 2m på ett ställe med 5m runtom. Där står det oftast fisk.

Man kan tyvärr ikket se djupbrant på flygfotot.
    Senast ändrad av (Andreas); 2010-07-15, 19:43.

Kommentera

Visst är det så Matteus,det syns mycket väl var det djupnar,ju mörkare blått desto djupare,använder själv detta på okända sjöar som inte har sjökort, funkar suveränt att lägga in koordinater på GPS, om man tänkt fiska där.
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
        Visst är det så Matteus,det syns mycket väl var det djupnar,ju mörkare blått desto djupare,använder själv detta på okända sjöar som inte har sjökort, funkar suveränt att lägga in koordinater på GPS, om man tänkt fiska där.
        Just så är det, och har man ingen GPS kan man använda gammal hederlig krysspejling och överföra från kartan till verklighehten kräver endast en vanlig kompass typ handhållen orienteringsmodell och grundläggande navigeringskunskaper.

För att hålla koll på djupbranterna så använd ett enkelt handlod = sten med lina gör en knut varje halvmeter på linan och räkna ut hur djupt det är och hur djupbranten sträcker sig, lägg denna information på minnet för kommadne fisketurer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Matteus Visa inlägg
          Hej har nu fått ca 20 gäddor under sommaren största på 3,5. Ser detta som ett stort lyft jämnfört med hur det var i våras med 1-2 gäddor på 3 veckor.

Men nu har jag kommit på att abborren kan kanske vara kul att fiska. Då menar ja den lite större kalibern (400 gr och uppåt) och har alltid hört att dom står i djupbranter och grynnor (Vad är en grynna för något??).

Men på vissa ställen så står det att abborren står gärna grunt där det är varmt, pratar man då om småabborren eller gäller detta även den större?

Fick för mig att kolla en bild på sjön på eniro och så något "märkligt"

Markerade lita av det jag menade. Är detta djupbranter eller är jag ute och cyklar med nattmössan bak-och-fram?
          Jag har fiskat på mitt klubbvatten under 10 år utan ekolod .För att hitta en grynna som inte är utmärkt med nåt sjömärke .
          Ta reda på vart ungefär den ligger sätt på en jigg kasta tills du fastnar sen är det bara å ro dit sen är du framme ..
          Branter är ju från gryntoppen å ned på sidorna .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Just så är det, och har man ingen GPS kan man använda gammal hederlig krysspejling och överföra från kartan till verklighehten kräver endast en vanlig kompass typ handhållen orienteringsmodell och grundläggande navigeringskunskaper.

För att hålla koll på djupbranterna så använd ett enkelt handlod = sten med lina gör en knut varje halvmeter på linan och räkna ut hur djupt det är och hur djupbranten sträcker sig, lägg denna information på minnet för kommadne fisketurer.
            okej låter som en bra idé. Bara det att det har flottats timmer på sjön så när man ankrar brukar man få med sig en stock eller två. Men nån dag när man har mkt tid så försöka ordna med detta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
            11 svar
            13 574 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg jimmy85
            av jimmy85