Tips på bra haspel fiskeset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på bra haspel fiskeset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på bra haspel fiskeset

Hejsan
    Jag är nybörjare inom fiske!
    Hängde med min polare iår flera ggr och fiskade och nu har jag blivit väldigt intresserad.
    Känner mig ganska påläst och har sett tre dvd filmer och många klipp på youtube men det jag inte vet är vad jag ska köpa för fiskeset som ska vara helt ok.
    Jag var på en jakt & fiske affär och frågade vad jag kunde köpa för under 1000 lappen och då tipsade han mig att köpa shimanos billigaste rulle som kostade ca 300:- och en teleskopspö för 300:- som var jätte dålig, ringen på toppen lösnade eftyer typ 30 kast och rullen var så dålig att det blev knutar och grejer på linan väldigt ofta. Mycket STRUL! Och jag vet att jag kastar rätt bra eftersom sånt händer inte alls när jag använder min polares grejer.

Nu har jag tänkt att skaffa mig ett bättre haspel fiskeset dvs fiskespö och rulle och nu kan jag tänka mig att lägga 1000kr -1500kr till en bra haspel spö & rulle.

Vad kan ni rekommendera mig? Jag är student och vill inte kasta mina pengar i sjön och bli tvungen att köpa 10st fiskeset tills jag blir nöjd.

Tack på förhand!
    Poyye
    En urusel fiskedag klår vilken bra arbetsdag som helst!!!

Shimano Catana RA - 2500
    Billig och bra rulle. Pris ca 700kr.

Ron Thompson Tyran - 8' - 10-30 Gram Kostar runt 700kr
    Detta är det spö som tål mest av de jag testat, du kan lyfta o böja den massor utan att nåt går sönder.
    Du kan lyfta 10kg med spöt!

Kommentera

Gå in på PO:S (i sundsvall) och snacka med LarsÖ så fixar han fram bra grejjer åt dig!

Jag har ett Berkley Lightning Rod 8" 10-30gram och en Okuma Hexana RD30 rulle och dessa funkar klockrent!
      Kostnaden för dessa separat är ca 1500kr. Tillsammans i ett paket blir de säkert billigare!
      Funkar klockrent!

Som det skrevs tidigare så är Shimano Catana eller liknanade för runt 7-800kr ett bra val.
      De finns i olika storlekar så ta dig en funderare på vad det är du ska fiska för nått!

Lycka till!

Kommentera

Tusen tack mina vänner!

Toni D

Idag efter jobbet körde jag till Jakt och fiske butiken med min kolega i Birsta i Sundsvall men de hade inte Shimano Catana, fast de hade shimano Sienna 2500fd för 799:- det kändes lite dyrt, kan Shimano Sienna vara dyrare & bättre än en Shimano Catana?

HenkeW:

Vi åkte till PO:S efteråt, kl var 18:10 och de hade då stängt butiken tyvärr... Ska åka dit imorgon efter jobbet igen och se vad de har att rekommendera, Hoppas Lars Ö är där då

Kommentera

Ursäkta Darwin om jag kapar din tråd men sitter i samma sits som dig själv. Jag letar efter liknande grejer, ett komplett haspelset för ca 1500 kr. Blev erbjuden en Shimano Seido 2500 RA tillsammans med ett Daiwa Procyon 8ft -25g för 1495 kr, inkl flätlina. Vad tror ni andra om det? Personligen så tyckte jag att grejerna i affären kändes riktigt bra... men?

EDIT: Inhandlat, fiskat och fångat fisk på samma dag med prylarna ovan. Fungerar klockrent, jag är supernöjd!
          Senast ändrad av jkn; 2010-07-23, 19:39.

Kommentera

Nu har jag varit på PO:S och fått hjälp av Lars Ö, vilken trevlig och schysst snobbe
            Jag blev rekommenderad att köpa en Shimano Sonora för att de har en grym bra linuppläggning enligt Lars och en annan säljare på butiken.
            Igår åkte vi kl 14:00 och stannade till halv sex på morgonen och resultatet blev 4 gäddungar, 2 lite större gäddor ( 2,7 kg ) och abborre 2st som var väldig små, alla släpptes i vattnet igen men hade jag fått stora abborrar så hade jag tagit hem minst en. (Mina första abborrar ju)

Måste bara säga att rullen var så bra att mina fiske polare blev lite sugna på den, köpte orange flätlina som matchade rullens färg och en nio fot abu spö som är svart/orange som också matchade med rullen så hela setet ser väldigt vass och cool ut. I två dagar har jag fiskat sammanlagt 11 timmar och fick inte problem en enda gång så hittills har det gått jätte bra och jag hoppas att det fortsätter så. Nöjd som fan.
            Senast ändrad av Darwin; 2010-07-25, 15:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 462 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art