Skulle tipsa trådstartaren att kolla upp lite vad det är för drag innan nagellack samlingen hälls över de.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad gör man med gamla rostiga drag som tappat sin glans...
Collapse
X
-
Visst kan jag kolla upp mer exakt vad det är för drag, men vad tänkte du?? Om det är värt att göra något med dem eller något annat?
Tror att de flesta är ABU från tidigt 70-tal. Några ser bedrövliga ut, andra är rätt fina. Men gemensamt är att krokar och ringar är väldigt rostiga.
Spelar rosten någon roll??
"Luktar" fisken på dragen eller hugger de bara för att det är något som är potentiell föda??
Har sett att det finns spray som skall "lukta/smaka" oemotståndligt för fisken....
Får väl ta och putsa upp dem lite.
Drag med 1 krok, som ser ut som metkrok,, är det för insjö? Eller vad är de bra för?
Btw. så var jag ute i går och fiskade makrill, fick ett par, och en massa småtorsk (som åkte tillbaka), men även Sej och en hel drös Fjärsing. Någon som behåller Fjärsingen?? I vilket fall så åkte de tillbaka. Det var ett par riktigt kraftiga hugg också, men jag var inte riktigt beredd och är ju ingen expert så de släppte rätt snabbt. Spännande och kul var det!
Kommentera
-
Hej igen Peter "Ljushuvud" Lööf;
Inte utan anledning skrev jag nedanstående rader till dig:
"Kontrollera fjäderringar och krokar. De krokar som rostat byter du ut mot nya, kemvässade VMC BZ7650 eller saltvattensmodellen PS7650 i samma storlek som de som sitter på dragen. Fjäderringarna kan du byta mot ROSCO rostfria. Sedan är det bara att kasta och veva och vara beredd med ett snabbt mothugg...."
Tänk att du kanske får på en riktigt Stor Gädda, en monstergädda som hugger ett av dina gamla ABU-drag från tidigt 1970-tal. Vad händer då? Antingen går de rostiga fjäderringarna eller krokarna sönder...eller så fastnar din drömgädda inte därför att rosten har gjort krokarna trubbiga och slöa.
Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Hej igen Peter "Ljushuvud" Lööf;Ursprungligen postat av Ljushuvud Visa inläggBra tips!! JAg skall genast köpa nya krokar och ringar! I morgon i alla fall.. :-)
När man köper nya drag, som skall vara för saltvatten,, hur kommer det sig att det blir "rost" redan efter ett par timmar? (rost, snarare rostfärgat)
Många nya drag som säljs idag klarar inte många minuter i saltvatten utan att rosta. VMC´s krokar PS7650 (PermaSteel) klarar många timmar i saltvatten utan att få för skärpa och styrka påtagliga rostskador. ROSCO har rostfria fjäderringar som inte visar några spår av rost efter år av flitigt fiske i bräckt vatten eller saltvatten. Egentligen är det bara syrafast stål (SIS2353) som inte rostar i saltvatten.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Kanske är värt att kolla om de är värda något. Vissa gamla ABU-drag kan vara värda ganska många hundralappar. Ta en bild och lägg upp här eller sök på avslutade annonser på tradera så kan du kolla eventuellt värde.Ursprungligen postat av Ljushuvud Visa inläggNågon som vet vad "Kattman" tänkte på när han sa att trådskaparen skulle kolla upp vad det är för drag först??!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 273 visningar