Idag var man på sjön, förutsättningarna verkade goda, svag sydlig vind och moln på himlen.. Kändes som att det var gäddväder idag, vet bara inte varför jag fick den känslan. Jag drar till mitt vanliga ställe, sätter på en tafs och ett blänkande skeddrag och kastar ut, inget händer efter x antal kast.. Jag drar till ett annat ställe där jag bevittnar ett våldsamt plask ( Gäddvak?) ... Med darrande puls sätter jag på ett annat skeddrag, ett aborrfärgat och kastar ut ungefär en meter åt vänster där jag precis skådat plasket.. Inget, inte en känning, inte en efterföljare, ingenting.. En timme går och jag tänker att kanske aborren är på hugget istället? Jag tar bort tafsen och sätter på en 12 grams reflexspinnare istället och rätt som det är sitter en miniatyrborre på den.. Iallafall något tänke jag, och kastade ut igen mot samma udde, vid samma vasskant där jag hållit på och nötit i en timme och vad händer då? En gädda hugger bestämt min spinnare och gör en djupdykning som slutar med att min nylonlina kapas.. Igen?? Hur kommer det sig att när jag kör riktat efter gädda, med tafs och skeddrag så vägrar gäddjäveln hugga, men så fort man har liten spinnare utan tafs så passar det utmärkt ??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nu får det vara nog...
Collapse
X
-
Jag hade lite bråttom och posta och hann inte komma till frågan: Finns det någon tafs som rekomenderas som inte abborren skyggar för? Jag har testat med min tafs jag har nu. En volfram leader som det står på förpackningen och jag vet faktiskt inte ens om effektiviteten minskar med tafsen eftersom när jag väl haft tafs och spinnare så har det varit väldigt trögt fiske i övrigt... Och sen undrar jag också vilken tid som är effektivast om man ska rikta in sig på gäddfiske nu på året? Gäddan kanske har flera huggtider, men vid vilken tid på dygnet upplever ni att det är kortast perioder mellan huggen?
-
Jag brukar köra med wolframtafs men det kommer säker komma andra efter mig som kommer säga att du ska knyta egna av något matrial. Men eftersom jag är lat och tycker sånt är tråkigt så köper jag wolframtafsar. Dom använder jag till jiggning efter aborre och även när jag kör med spinnare..., ja hela tiden faktiskt.
Under sommaren har jag koncentrerat mig på aborren och det har gått hyggligt med ett snitt på ca 10st/fisketur. Ja det är inte fantastiskt men helt ok jämfört med förra ars resultat.... 1st aborre på hela sommaren.
Kommentera
-
Hej Abborrjägarn;
Abborren var kanske trög på Mälarens Norra Björken idag...men Gäddorna högg som vansinniga! Vattentempen är fortfarande några grader för hög för att de Stora Gäddorna ska börja hugga.
Dagens fångstgivande Gäddwobbler var Bomber B16A i färgerna BBO(OS) och min gamla LEF3 (BGL). Det gäller inte bara att hitta rätt plats och rätt bete. Idag 11/9 2010 var det verkligen "High Speed" som gällde vid invevningen.
Jag brukar alltid börja dagens Gäddfiske med att fiska på för mig två helt nya platser. Sedan byter jag wobbler vid vart tredje kast och växlar hastigheten från långsam invevning till något snabbare och därefter ännu snabbare invevning tills jag hittat den fart som gäller för att få Gäddorna att hugga just idag...
Go for the Big Northerns!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Har i många år nu kört med tafs vid allt spinnfiske och testat en del olika men den jag använder genomgående nu är Fishmania 7X7 Surflon 30cm 12kg på jiggspöt och 18kg på gäddspöna och självklart ihop med en bra flätlina Gillar Spider wire eller Suffix i lagom dimension, nylonlina använder jag aldrig vid spinnfiske numera och skeddrag används enbart till trollingfiske efter lax förutom Mörrum spinnare eller stora Spinnerbaits för gädda, små spinnare finns inte ens i mina draglådor då de enbart tvinnar linan och ger iaf mig dåligt med fisk jämfört med jigg och wobbler!
Så mitt tips blir skippa nylonlinann och ladda på en bra flätlina och skaffa lämpliga tafsar och använd dem jämt, Du får inte färre abborrar för att Du har tafs men räddar många drag när gäddan slår till, och kör mera med jiggar för borre ett säket kort är Relax Kopyto 3 tum och en 10gr skalle färg är mindre viktigt när det gäller borren.
Kommentera
-
Jag kör med flourcarbon 0,30 och det funkar bra för mig.. Men får man några repor/hugg i den så får man kapa av en bit å knyta om... Börja med tafs på 60-70cm... Skittfiske!/Team Perax, Jon Persson
http://teamperax.blogspot.com/
Kommentera
-
Jag hade en grym lina som hette crystal- jag kommer riktigt inte ihåg.. Vit var den iallafall, nästan lite sytrådaktig, alltså ingen flät.. Den verkade hålla bra för gäddans tänder... Tyvärr hände en liten olycka som gjorde att jag var tvungen att kassera hela linan efter inte så jättemycket användande.. Tror att den hade räckt i något år annars...
Kommentera
-
Har faktiskt inte kört med wobbler så mycket, men när jag väl testat det har jag kört med olika inspinningshastigheter, vevstopp och småryck då och då... Men problemet är väl att jag inte har trott på dem wobblers jag har så det har alltid blivit skeddrag eller spinnare istället
... Känns på något sjukt sätt som en dröm för mig att få en fisk på en wobbler.. :S
Kommentera
-
Hej Abborrjägarn;Ursprungligen postat av Aborrjägaren Visa inläggHar faktiskt inte kört med wobbler så mycket, men när jag väl testat det har jag kört med olika inspinningshastigheter, vevstopp och småryck då och då... Men problemet är väl att jag inte har trott på dem wobblers jag har så det har alltid blivit skeddrag eller spinnare istället
... Känns på något sjukt sätt som en dröm för mig att få en fisk på en wobbler.. :S
Visst kan du fånga Abborre, Gädda, Gös, Havsöring, Harr, Lax, Regnbåge, Röding och Öring både på skeddrag och spinnare. Och det finns tusentals vackra och fångstgivande skeddrag och spinnare i olika fabrikat, modeller, storlekar och tyngder att välja bland...
Med wobbler kan du med största säkerhet också fånga alla arter av rovfiskar som simmar i Sveriges 96.370 sjöar, bäckar, kanaler, åar och älvar.
Du kanske börjar tro på wobbler när du fångat drygt 30.000 Gäddor på wobbler! Då handlar det inte längre om att det är ren slump eller någon enstaka tillfällighet som lockar Gäddan, Gösen, Laxen eller Öringen till att provsmaka dina wobbler. Upprepade fångster på wobbler dag efter dag, år efter år och årtionden efter årtionden kommer att övertyga dig om att wobblern är konstruerad för att mångdubbla dina fångstresultat.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!Senast ändrad av Old Firehand; 2010-09-12, 11:18.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 272 visningar