Flugval vid gäddflugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugval vid gäddflugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugval vid gäddflugfiske

Hej fiskevänner
    Har beställt ett gäddflugset från guideline som dimper ner i dagarna. Har kikat runt lite för att få ett hum om vilka flugor som jag ska införskaffa först. Flugfiskar annars bara ädelfisk med betydligare lättare utrustning och undrar därför vad för typ av flugor jag ska börjar fiska med nu när spö, lina och flugor skiljer sig så i grovlek.
    Vill ju inte komma ut första turen och bara uppleva allt som klumpigt och krångligt bara för att jag inte är van vid denna typ av utrustning/flugor.
    Har gått i valet och kvalet om gäddflugfiske en längre tid nu och hoppas verkligen det kommer bli lika kul som flugfisket efter ädelfisk, så alla tips jag kan ta med mig på vägen uppskattas mycket

Danne

Tjena Danne! Kör lite Flashflugor de är lätta att kasta med och suger inte så jävla mycket vatten! - En annan fluga som är riktigt bra o lätt att binda är Gädd Sara!
    Bara att du PM:ar mig om du vill veta lite mer ... men det finns säkert många duktiga här som kommer lägga in sina tips på flugor oxå!

/M
    Mina Placeringar:
    2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
    2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Tack Micke
      Ska iväg till sumpan sportfiske och kika när grejerna anländer. Behöver lite tafsmaterial och annat också. Återkommer med största sannolikhet med fler frågor kring ämnet

Danne

Kommentera

Hej danne jag har kollat på flera filmer där de fiskar gädda med fluga vad jag vet ska du ha göna flach flugor i olika nyanser med guld i.

/LINUS 13ÅR

Kommentera

Testade gäddfluga (mest som kastövning) i några minuter innan hemfärd i helgen.
          Jag konstaterade raskt att min #8 gäddlina (får kolla märke imorrn, tror det är Scientific Angler) hade rätt stora problem med rejäla gråsparvar.
          Har du kollat på bauer's gäddflugor på flydressing/kanalgratis på youtube, så tänk blandning mellan hans sheephead och "bauer pike tube; bucktail för volymen, big fly fiber för längden, och flash för färg och glitter). Av det kraftiga vinande ljudet att döma är det luftmotståndet i dessa sparvar som är problemet.
          Nu är jag ingen mästerlig kastare över lag, och mitt #8 kit är vare sig tiptop eller något jag är van vid än, men man kan tycka att 8 meter är lite i klenaste laget.

Ska testa nästa fisketur med lite tunnare flashflugor och baitfish för att se om det klarar sig med spädare sparvar eller om jag behöver gå upp till #10-15...

Spontant känns det som rena flashflugor, eller i alla fall flashflugor med lite smalare profil än en 45 graders kon borde funka hyggligt, så även baitfish.
          Binder du själv eller köper du? Binder du eget kan du få lite tips.
          Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
          7 svar
          1 534 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
          Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34