Trolla Abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolla Abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolla Abborre

Hej på er! Jag undrar hur man på bästa sätt trollar efter abborre? Jag var ute förra veckan för att trolla gädda och fick då en fet borre, så nu är jag sugen på att rikta in mig lite. Det jag vill ha hjälp med är drag (om man är ute efter +1kg), vilket djup och den svåra frågan; vilken färg?

Berätta lite mer om vattnet, djup och storlek så är det lättare att ha nån åsikt.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Flötestrolling efter borre är grymmt effektivt, 3 spön kör man utan problem, ett på varje sida och ett rakt bakom. Betesfisken tacklas med en enkelkrok i munnen, propeller eller Spin N Glow i minsta storleken, framför nosen på betesfisken brukar trigga borrarna tröga dagar!

Skitfiske!
      http://tokfishingteam.blogspot.com

Kommentera

Flötestrolling med mört/löja, och ro runt på olika djup och olika långt ifrån land
        .
        Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Hur ska man göra det säkrare att utesluta gäddan?

Kommentera

Funkar med wobbler oxå. Även om naturligt bete oftast är bättre. Abborren står gärna i branter, runt eller på friliggande grund och gärna där det är lite stenigt. Den stora abborren ryggar inte för en stor wobbler. Mina finaste har jag fått på Bomber 16 men även Bomber 15 funkar fint. Håll utkik efter måsdyk eller sprättande småfisk i ytan. Ofta är det just de stora randiga som är där och jagar. I mina vatten brukar färgglatt fungera, gult, orange osv. Men du får prova dig fram lite. Hastigheten på båten kan vara ganska hög så länge det inte är alltför kallt i vattnet. Lycka till!
            Mvh Micke

Kommentera

Tack för svaren såhär långt!!! Sjön jag fiskar i har ett maxdjup på ca9 meter och har inga djupbranter och tala om, men jag vet att det finns riktigt, riktigt grov fisk där. jag är sugen att få svar på frågan som Rulken stälde... Det finns väldigt mycket gädda så det brukar bli några gäddor mellan abborrarna.

Kommentera

vad heter sjön?

Kommentera

Om du har ekolod i båten, leta upp bollarna med stim av betesfisk och kör strax över eller under stimmet. I en sån sjö skulle jag nog satsat på att köra mitt i sjön eller dess djupare partier men du får prova dig fram. Abborren brukar inte skygga för en tafs när de är på jakt. Kör med en lite tunnare stålwire. Om de inte vill nappa på wobbler kan en spinnare på släp efter båten väcka dom.
                  Abu:s Mörrum spinnaren är bra då den går lite djupare.
                  Mvh Micke

Kommentera

Håller med om att betesfisk är överlägset. kör med tafs om du inte vill tappa gäddor, de tenderar att svälja betesfisken ordentligt. (jag brukar nypa in hullingarna så att det blir lättare att ta ut om de sitter djupt.)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 547 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85