Skadas inte gäddan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skadas inte gäddan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det var vad mina vänner också sade, men det kändes ändå otäckt. Jag var ju inte helt säker på att den var stendöd...

Kommentera

Ursprungligen postat av Jag Själv Visa inlägg
      Det vanligaste är väl och ta gäddan i hjälbågen eller i nacken.

Men jag har sett folk som tar dom i ögonen, skadas inte gäddan då?
      Hej Ludwig Håkansson;

På dina bilder ser du ut att ha hela ditt fiskareliv framför dig!

Det finns många olika sätt att borda eller landa en Gädda. Är man vältränad, har stora händer och starka nypor kan man man ganska lätt lyfta en Gädda upp till 7 kilos vikt med nackgreppet. Då trycker du in gällocken en aning, greppar Gäddan med ett stadigt tag över nacken och lyfter in Gäddan i båten. Fördelen med nackgreppet är att Gäddan förblir helt stilla när du lyfter Gäddan ombord.

En stor håv är alltid ett säkert redskap att borda en Gädda med, men i håvgarnet fastnar gärna krokar...och det kan för Gäddan ta ohälsosamt lång tid att få ut henne ur håven. Håvgarnet skadar också Gäddans skyddande slemskikt.

Under de senaste tio åren har gälgreppet blivit allt vanligare bland rutinerade Gäddfiskare. För att ta gälgreppet bör Gäddan vara ganska stor, så att du får in fingrarna under Gäddans gällock med pekfingret närmast käkvinkeln. Här får du ett bra grepp under gällocket och kan lyfta Gäddan om bord eller upp på stranden. Nackdelen med gälgreppet är att man ofta river sig på Gäddans gälräfständer och rivsåren på fingrarnas utsidor brukar blöda ganska länge, speciellt när man är blöt om fingrarna och kastar hela dagen.

Ett effektivt sätt att borda eller landa riktigt Stora Gäddor i trängda lägen när man varken har tillgång till håv eller forna tiders huggkrok är gälkorgsgreppet. Låt mig berätta om en episod från förr....

När jag bodde i Tyresö utanför Stockholm åren 1967 - 1971 fiskade jag ofta nattetid efter både Gädda och Gös. Under varma sommarnätter brukade jag fiska efter Gös och Gädda i Gammelströmmen mellan Långsjön och Tyresö Flaten.

"Jag förflyttar mig nu tillbaka i tiden till mitten av juli sommaren 1969 (enligt min fiskejournal 15/7 kl. 23.30). Sommarnatten är ljum och vindstilla. Himlen är molnfri och ljus i förhållande till den mörka skogen runt omkring mig. Myggen svärmar runt huvudet. Då och då flyger en fladdermus mot fiskelinan. Det känns som korta, blixtsnabba Öringhugg. Jag sitter på huk på en sten vid Långsjöns utlopp mitt ute på strömnacken där Gammelströmmen rinner ner mot Tyresö Flaten. Som bete har jag en liten, ytgående, rödvit Rebelwobbler Jag kastar med ett 7-fots Berkley Custom Parametric PC30-7´haspelspö med parabolisk aktion och som rulle har jag en högervevad Mitchell 309 haspelrulle fylld med 0,24 mm (6 Lbs) Stren nylonlina. Efter ett tiotal kast över forsnacken blir det tvärstopp! Spöt står plötsligt böjt som ett U. En stor fisk välver tungt flera gånger i ytan femton till 20 meter längre ut i sjön. Det visar sig senare vara en Gädda av sällan skådat format. Gäddan har huggit på min lilla ytgående, rödvita Rebel göswobbler. Myggen är mycket besvärlig! Jag försöker vifta bort dem men de sitter och biter överallt. Gäddan är svår att se i mörkret. Jag följer Gäddan försiktigt med min kupade hand utefter den grova ryggen. Gäddan är lugn. Hon är inte rädd. Det är mörkt. Hon ser inte mig som håller i spöt. Hon känner bara att det är tungt och svårt att simma. Jag greppar den stora Gäddan med handen underifrån runt gälkorgsfästet och lyfter försiktigt upp henne. Två dova slag med ett avkapat stolsben, som jag har i fiskeväskan, och Gäddan ligger stilla. Enligt besmanet väger hon 16,1 kilo…. en av Långsjöns största sommaren 1969."

One day spent fishing adds another day to your life!

Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

OLD FIERHAND :-)
        det är en fröjd att läsa dina alster varje gång :-D

Kommentera

Jag har en bok hemma som heter Gäddfiske av Göran Cederberg. En bra bok som fyller det mesta, kanske förutom fiske från land. Jag undrar nu om det finns någon liknande bok, där man kan läsa om abborren, bra beten, fiske från land och båt och även hur man fiskar den dem olika årstiderna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
          11 svar
          13 547 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg jimmy85
          av jimmy85