Jag får bara små gäddor hur tar man dom stora, vart, hur, bete?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stora gäddor
Collapse
X
-
leta runt lite här på forumet, tex. under fiskerapporter och spinn, jerk och trolling. det finns en uppsjö av tips från otroligt kunniga fiskare. det genomgående är ofta: stora beten ger stora gäddor (ingen sanning men slående ofta stämmer det), fiska på 6-8 meters djup, stora gäddor är mindre "lättlurade" än små (därav sorleken), står i skugga (blir bländade av stark sol), står ofta "mot" vinden, tålamod, envishet mm mm. som sagt finns det många tips och "sanningar", men en sanning som inte går att bestrida, är att om betet inte är i vattnet så får man ingen fisk. sålunda, fiska ofta.achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
-
-
låt mig citera Bebest, som citerar Håkan Brugård, från ett tidigare inlägg:
"Håkan Brugård skrev en gång att han och hans kompis fick ett genombrott i sitt gäddfiske när de satsade den tidiga efternatten till gäddfiske. Först drog de på dans soim alla andra ungdomar gjorde på den tiden men sen när det började dra ihop sig till damernas och sista dansen var de redan på väg ut mot undervattensgrynnorna i Mälaren och där fick de under någon intensiv timme dansa med femininer av ett helt annat slag. När så gryningen började ge läsljus gav sig storgäddorna iväg från sina nattliga jaktplatser. Det var då alla fiskare, vilka trodde sig vara morgontidiga, kom ner till sjön och gav sig ut mot de nu tämligen trögfiskade grynnorna."
sedan kan jag bara tipsa om att läsa Bebest´s andra inlägg. mycket givande och lärorikt. både han, jag och många andra har fått kämpa ganska länge (många år) innan det blev någon "storlek" på gäddorna. i mitt fall har genomsnittet ökat, men dom riktigt stora väntar jag fortfarande på. jag fick min största (7 kg) i ca 30 års åldern, men har fiskat sedan barnsben. så ut nöta!achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 483 visningar