Höstfiske efter gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstfiske efter gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Höstfiske efter gädda?

Hur fiskar ni gäddor på hösten..? Vilka metoder fungerar bäst..?

Jag satsar för första året riktigt ordentligt på fiske efter gädda och skulle gärna ta emot lite tips ifall ni har några...

Har nu tänkt försöka jaga gammelgäddan tills isen lägger sig på sjön och därefter övergå till ismete..

Hur som helst... Jag har fiskat aktivt hela våren och sommaren och är nu mycket taggad inför höstfisket... Var söker ni gäddorna om hösten? De gånger jag varit ute hittills i höst har jag testat rätt djupa vasskanter och grundare vikar samt grynnor... (I skärgården) vattentemp ca. 7-8 grader... Skulle säga att fångsten inte varit riktigt bra... (4 snipor under 4 timmar sist vi var ute...)

Finns även åar samt sjöar som ännu förblivit otestade här var jag bor...

Jerkfiske är den metod jag använt mig av till 90% hela säsongen igenom hittills, men har även skaffat utrustning för mete eller flötestrolling...

Så jag skulle nu vara mycket tacksam ifall ni skulle vilja hjälpa mig lite på traven med hur, när och var ni brukar fiska gädda på hösten...

-Metoder?
    -Vilka beten? (Jerkfiske? Vilka färger fungerar bra?)
    -Var (Åar, insjöar eller skärgård)
    -Djup?
    -Väder?

Metoderna för mig är Jerk & trolling! Dom är eftfektiva! Det viktiga är inte att hitta rätt djup, snarare hitta betesfisk... Hittar du dom så är inte gäddorna långt borta. Jag trollar mycket på Siljan om höstarna och ibland så ska man ligga på 100m djup å ibland 10m... Betena jag använder till trollingen är mest Strike Pro Giants men även Westins jätte. När jag jerkar blir det mycket buster Jerks och Big Bandits. Även en och en annan Pig åker på emellanåt... Väder spelar mindre roll tycker jag! Det finns inga regler utan undantag! Har drillat gädda på 13kg+ i solsken och vindstilla och 11kgs i "rätta" förhållanden (Molnigt och blåsigt). De viktiga är att komma ut många pass anser jag...
    Skittfiske!
    /Team Perax, Jon Persson
    http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Jag tror att dom flesta drag fungerar bra. Sök betesfisk gärna lite nate... Tidiga mornar och dagtid är då det brukar fungera som bäst på höstfisket.

Kommentera

Stort tack för tipsen! Sticker troligtvis iväg på ett pass imorgon...

Kommentera

Jonas...
          Tack för att du tog upp frågan... Befinner mig i ganska exakt samma sits som dig, fast vid mälaren.

Här finns allt från vass till djup...
          Fick mer fisk i somras än nu, när folk börjar prata om att höstfisket är igång!?

Vart hittar man dom?

Kommentera

Har samma problem, höstfisket har inte startat alls för mig.. Vart ut ett par gånger i veckan vid olika tidpunkter och testat allt från Fluga till Jerkbait. Men antar att det är de lite roliga med fiske också Man uppskattar fisken man får mer! Skulle ju va kasst och fiska ifall man fick fisk hela tiden.. Men lite mer fisk en vad man har fått nu skulle inte vara dumt

Kommentera

Ursprungligen postat av tottebygger Visa inlägg
              Jonas...
              Tack för att du tog upp frågan... Befinner mig i ganska exakt samma sits som dig, fast vid mälaren.

Här finns allt från vass till djup...
              Fick mer fisk i somras än nu, när folk börjar prata om att höstfisket är igång!?

Vart hittar man dom?
              Samma sak för mig, tack OP. Då september började så nötte jag 3-4pass i veckan månaden ut utan några vidare resultat. Sommaren har faktiskt givit mer än så länge. Alla pratar om hösten och hur bra fiske det ska vara men hittills har det varit
              lite av en besvikelse. Men att ge upp finns ju såklart inte utan nästa steg är ju att rota omkring här efter tipps och annat

Hoppas att flera postar lite tipps angående höstfisket och hur man når dom större, även hur man går till väga med flötestrolling/mete.

Kommentera

Verkar rätt så heldött för tillfället här var jag rör mig nu åxå... :/ Hade 2 lediga dagar och körde naturligtvis 2 långa pass båda dagarna....

Första dagen försökte vi i rinnande vatten, i en å, men inte ett enda hugg under hela dagen... Brukar alltid få något där, så det var rätt så förvånande att vi inte ens såg till några gäddor...

Andra dagen rörde vi oss först i en mindre sjö helt utan resultat... Bytte plats och for ut i skärgråden istället. Vid ett tillfälle verkade det som om gäddorna hade vaknat och blivit huggvilliga, men den perioden höll inte i sig länge... 3 minder gäddor under ett flera timmar långt pass...

Har verkligen inte varit imponerad hittills av höstfisket, men kanske det bara kommer igång senare än normalt...

Körde båda dagarna med jerkar och försökte med alla tänkbara färger och modeller, men icke... (Salmo slider, Buster Jerk, Esox Lucius osv...)

På väg tillbaka mot hamnen körde vi lite flötestrolling med dött agn... Inget resultat här heller, men i betesfisken kunde vi konstatera djupa sår av huggmärken, så någon madam hade tydligen ändå varit intresserad... Kanske man skulle satsa mera på denna metod istället nån gång

Mera tips angånende flötestrolling tar jag även gärna emot... Är verkligen en nybörjare inom området...

Kommentera

Hittade en gammal tråd...

Kommentera

Många bra knep i den tråden... Tack för tipset..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 507 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85