Är det någon som metar abborre med UL-spö? Hur skulle det gå? Är det för liten betesvikt på dom för små mörtar?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Meta abborre med UL-spö?
Collapse
X
-
Det går helt utmärkt!
Flötmetar makrill om somrarna med ett riktigt litet UL-spö och det går kanon! Tacklar såklart inte lika tungt som jag gör med vanliga spön, men betet kommer ner ändå, och det går fint med lite mindre flöte också!
Kör på bara!
- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.
Kommentera
-
Flötmete med ett litet och känsligt flöte (1-5g) är grymt kul på UL-spö, speciellt när man fått hela stimmet längs båten! Det är bara att ladda på med mask och maggots inför nästa fisketur och ta med ett par flöten och små krokar, se till att kroka snabbt när flötet dyker eller rycker till.
Kommentera
-
Shit va kul dedär lät!
Om herr Robin skulle kunna droppa ett vatten via PM där man kan få lite borre vore det väääldigt uppskattat!Ser att vi bor ganska nära varandra, och jag har inte fått en enda abborre på.. ett år ungefär! Usch!
- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tokeer Visa inläggLåter riktigt kul. Hur skulle det gå att drilla 1kg+ borre på UL-spö då? Kan tänka mig att det tar en stund att drilla dom på UL, man skadar dom inte med den långa drillningstiden?
Grejerna pallar lätt trycket, gäller bara o ta dom hårt även om det känns nojjigt va lätt på handen när du jobbar med bromsen/spolen..
Kommentera
-
Nu blev man jäkla sugen på att plocka fram UL grejerna..
Brukar förövrigt köra mete med ett hemmagjort träspö(en liten björk) och agna med mask och sedan köra spinnare på UL-spöet samtidigt, oftast en silvrig mepps med svarta prickar, fint som satan när man har en bjässe efter som inte vill hugga å så ser man flötet försvinna någon sekund efter man lyft upp spinnaren!-----------PB's!-----------
Gädda 8,7 kg
Harr 0,5 kg
Abborre 0,8 kg
Torsk 2,4 kg
Havsöring 3,5 kg
Näbbgädda
Strömming
Mört
Skrabb
Kommentera
-
när jag metar abborre så använder jag mig av ett flöte som orkar en vikt på 10 gr och 2 kulbly sen 3 blyhagel och så klart en liten tre krok... jag sätter 2 av blyhaglena ungefär 30 cm från tre kroken och ett lite högre upp så kulblyna inte åker ner...
sen så försöker jag använda lite större mört,löja,sarv ja beroende på vad som finns och så säter man trekroken någon centimeter framför löjans ryggfena eller vilken fisk du nu använder så är det bara att kasta ut och vänta på att flötet försvinner så sätta in ett ordentligt mothugg så brukar dem sitta där. det är bättre att använda den större modelen av betesfisken så du slipper mycket småabborre, abborren kan svälja förvånansvärt stora beten för sin storlek.
skitfiske på er
Kommentera
-
När jag metat abborre förut med kraftigare spö har jag kört med 10gr flöte och 4gr kulbly. En liten mört på det också så blir det kanske lite för mycket för ett UL-spö?
Vad ska jag köra för vikter på flöten och sänken? Vill ju fortfarande fiska efter dom stora.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 439 visningar
1 gilla