vilka är dem bästa sätten att få regnbåge på i fyrväpplingen? Har fått en båge på dem 4 gånger jag varit där och det var i november.var i sjön finns dem under olika årstider,tackel och liknande skulle va bra attt veta
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
fyrväpplingen
Collapse
X
-
Jag ror med en jigg Berkley PowerGrub helst 2” men 3“ kan efter vissa justeringar ibland visa sig bli ännu bättre
Du tacklar så här.
Jag använder gärna en krok med hullingar på skaftet men Mustad Saltwater krok storlek 1 till 4 går också bra. Den har längre skaft.
Ca en halvspölängd upp från kroken räknat sätter jag ett leke. Har jag en flätlina fäster jag leket i änden och gör en tafs på ca en halv spölängd av 0.20 nylon.
Ovanför leket placerar jag ett kulsänke vanligen på den fria tampen vid knuten. Sänkets storlek varierar prån ärtstor till litet pepparkorn allt efter hur djup/grunt jag vill ha dra fram jiggen. För ytlig gång har jag inget sänke alls och bland ett flytande jigghuvud men oftast är det bara en krok jag använder.
Du fiskar jiggen så här.
Mata ut ett ordinärt kast genom att låta linan löpa fritt medan du ror. Du ser på vattnet var du började ro och kan beräkna avståndet på så sätt. Fäll inte bygeln, så får du behålla spöet i båten! Jag har sett spön som legat i båten med fälld bygel fara ut i sjön därför att ägaren varit tillfälligt distraherad och inte hunnit rädda det. Greppa istället om linan. Ta greppet mellan nedersta och nästa spöring och håll i den när du sedan mycket sakta och ryckvis ror och glider fram. Då känner du direkt vad som händer i andra änden. Spöet och linan ger samtidigt visuella signaler om verksamheten där ute i sjön.
Årtagen gör att jiggen kommer att röra sig oregelbundet upp och ner i vattnet med en lockande varierad fart. Bågarna hugger tveklöst och krokar oftast sig själva! När farten sjunker dyker sänket fortare än jiggkroppen, när båten tar fart igen spänns linan av sänkets och jiggens motstånd och de höjer sig i vattnet. Den här variationen i höjd och hastighet är otroligt frestande för bågarna. Om du är rädd att jiggen ska gå i botten kan det vara en fördel att trä en liten flytkula på tafsen framför metkroken.
Sätter man jiggen på kroken så kroppen blir en aning böjd kommer den att röra sig spiralformat runt dragriktningen. Jiggkroppen roterar också ofta runt sin egen längsaxel oavsett om du trär på den så det blir en båge. Hel flärp ger mera rotation och risk för tvinning av linan.
Detta ställer vissa krav på lekets förmåga att ta bort tvinnande påverkan. En grövre huvudlina än tafsen till kroken kan tillfälligtvis vara en hjälp. Eller så försöker du med att sätta ett trevägsleke och gör ett paternostertackel.
Om fiskarna nafsar i betet men inte fastnar, glid bara sakta och var beredd. Tre av fyra gör ett eller flera försök igen, speciellt om det är något som doftar ”Power” på kroken.
Gör de inte flera försök, har de antagligen rispats och skrämts av kroken. Det brukar resultera i ilskna hopp och rusningar i ytan. Ungefär så som de gör när de ”delfinshowar” för att bli av med irriterande parasiter.
Missar du ett hugg så kolla att betet sitter som det ska. Har det glidit ur position på kroken fungerar inte tacklet.
Vanligen har den gula jiggen gett bästa resultatet för mig. Tillfälligtvis har en orange givit bättre men sett över tiden har den gula ungefär 5-1 på den orange speciellt under sommaren. Däremot har orange jiggar givit bättre än de gula när vattnet blivit mera svalt eller redigt kallt. Då är det ungefär 3-1 till orange mot övriga kulörer.
Jiggen blir oftast attackerad ute på flärpen. Ofta flera gånger men till slut ledsnar bågen. Jag brukar slitsa upp flärpen i tre parallella strimlor. Då riktar bågen hugget upp mot själva kroppen och kroken. Speciellt på hösten är detta ett bra sätt att locka regnbågar i fördärvet. Slitsad flärp ger mindre rotation i jiggkroppen.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
fiskade ni nära land då eller..?Ursprungligen postat av stefan726 Visa inläggjag har kört bottenmete där med power bait ett par gånger har funkat riktigt bra. va där med jobbet en gång på 6 man drog vi 28 regnbågar det va november.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 296 visningar