Plantering av tex Karp??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plantering av tex Karp???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plantering av tex Karp???

Är det rätt att plantera fisk i sjöar utan tillstånd?

Frågar bara i ren nyfikenhet. Har ej någon direkt synpunkt i frågan själv?

Vill mest få igång en liten diskution! Vill gärna att tråden blir saklig och faktarik...
    127
    Ja
    29,92%
    38
    Nej
    61,42%
    78
    vet ej
    8,66%
    11

Runt vårat sommarställe finns det fisketomma tjärnar. Han har hittat några stycken och gjort en utvärdering om fisk skulle kunna överleva. I fall han anser att det skulle kunna gå så planterar han lite fisk och väntar i ett till 2 år. I fall fisken har klarat sig så ringer han och arrenderar tjärnen.

Kommentera

Utplantering av fisk eller signalkräftor i sjöar kan få totalt förödande konsekvenser.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

jag tycker att det är en så pass stor och viktig sak, som kan få oanade konsekvenser. så att ren godtycklighet kan inte få styra. självklart finns många som har insikt och kompetens men vad skulle då hindra dom som bara "tror" sig besitta kunskap och kompetens. intressant blir det också om man tänker sig att någon lägger ner möda, pengar och energi på en inplantering och så kommer någon annan och planterar in sin fisk som konkurrerar ut den första osv osv, bara för att dom har "lust". sedan kan man undra vad som händer vid en eventuell översvämmning? det finns många som kan köra bil, men lik förbannat så krävs körkort.
        jag har ingen kompetens i frågan och mitt kunnande om fiskuppfödning lämnar mycket att önska, men tillräckligt med fantasi har jag, för att kunna se dom eventuella konsekvenserna av ett okontrollerat uttsättande. rent historiskt har det gått ganska illa med inplantering av vissa arter för att få bukt med andra. det är svårt för oss att se dom långtgående konsekvenserna av vårat agerande. så mitt svar måste bli ett nej, vi ska inte på rent godtyckliga grunder plantera in nya arter.
        achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
        \m/

Kommentera

Nix - det är olagligt.

Eller vill du ha en moral etiskt värde diskussion?

Om man skall göra det skall man ha klart för sig sjöns hela ekologi, till- och frånlopp samt besätting innan man gör något sådant.

Vill man skapa ett fiskevatten av en fisktom sjö är det väl ok för mig, men man skall veta vad man gör.

Slår man ihjäl ett fint grodvatten med rovfisk så har man kanske gjort mångfalden en otjänst. Även om man vann ett bra fiskevatten.

Värden är mer än bara fiske, även om vi här vet vad som är viktigast.. oftast.

Kommentera

inte bra!skulle någon fiska upp fisk jag lagligt satt ut o flytta skulle jag inte bli happy!
            UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
            minken.bloggsida.se/

Kommentera

Det finns ofta en anledning till att fiskfria sjöar är fiskfria!
              Ett fiskfritt vatten behöver inte alls vara "sjukt", utan har bara en annan artsammansättning. Oftast är väl den totala variationen viktigare än vissa fiskarter?
              Några negativa effekter av inplantering i fiskfria vatten:

1. Sjukdomsspridning
              2. Förändrad ekologisk struktur (dominant trofinivå ändras).
              3. Ofta minskad mångfald (både habitat och arter)
              4. Ofta minskad diversitet (både habitat och arter)

Det är inte enbart fiskpopulationer som är betydande för en sjö. Vad vet man om näringstillförsel, växtplankton, djurplankton och andra ryggradslösa djur? Amfibier, reptiler och fåglar är också viktiga.
              Om man sätter i karp, så kanske de etablerar sig, men kan ju samtidigt eliminera 100-tals andra arter. Är det värt det?
              (En karpfanatiker svarar tyvärr JA direkt!).
              Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Undrar om det skulle gå att få tillstånd att sätta ut Tiger muskie
                (korsning emellan Gädda och Muskie, som är steril)?
                Grymt elak fisk tydligen, inte så trevligt om nån skulle råka bada
                och bli biten, finns att köpa på
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jag är i princip imot alla sådana här ingrepp i naturen sålänge dom inte sker under väldigt kontrollerade former. Det finns ex. vissa gånger då människan inplanterat saker som det verkligen gått åt h*lvete, t.ex. kaniner i australien, nilabborrar i nassersjön osv.

Låt naturen göra det den är bäst på, sköta sitt, utan våran inverkan.

Kommentera

KARP i Australien, $500 i böter för C&R av karp i Australien! (Au $)

Föregångsland! ( Ok, jag retas. )

Fast MP, ibland kan man behöva återställa något som vi har sumpat först.

Efter supersura sjöar giftutsläpp etc.

Men då sker det naturligtvis under kontrollerade och godkända former.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 550 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85